Kaders
Kader
Verbonden partijen zijn rechtspersonen waarin de gemeente een financieel belang en/of bestuurlijk belang heeft. Met een verbonden partij zet de gemeente Zaanstad één of meerdere taken op afstand. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan: een zetel in het bestuur van een participatie of het hebben van stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij en/of als financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente. Voorbeelden hiervan zijn een subsidie of een garantstelling.
Het kader rondom verbonden partijen is vastgelegd in de nota Verbonden partijen 2014. In de nota is een strategische visie rondom verbonden partijen opgenomen. Deze visie is verwoord in spelregels. De spelregels horen bij drie verschillende fasen die een verbonden partij kent:
- Oprichten: in deze fase komen vragen aan de orde als 'wanneer wordt een verbonden partij opgericht?' 'welke rechtsvorm?'
- Beheersen: in deze fase wordt beschreven welk beheer en control instrumentarium wordt gehanteerd voor het risicomanagement en toezicht op verbonden partijen.
- Evalueren en beëindigen: in deze fase wordt ingegaan op de evaluatie van verbonden partijen en de vraag of voortzetting van de samenwerking in de huidige vorm nog het meest passend is.
Deze spelregels vormen de strategische uitgangspunten voor de nota Verbonden partijen. De spelregels zijn nader uitgewerkt in de nota verbonden partijen die is vastgesteld in maart 2014 door de raad.
Beheer verbonden partijen
Met het op afstand zetten van één of meerder taken van gemeente Zaanstad in verbonden partijen, moet de gemeente Zaanstad het toezicht op verbonden partijen inrichten. De ene verbonden partij heeft meer risico’s dan andere verbonden partijen, waardoor het benodigde toezicht per verbonden partij verschilt.
Na oprichting van een verbonden partij wordt bepaald of de verbonden partij een hoog, gemiddeld of laag risicoprofiel heeft. Bij een hoog risicoprofiel wordt het toezicht op de verbonden partij intensiever dan bij een laag risicoprofiel verbonden partij. Bij een hoog risicoprofiel wordt minimaal 2x per jaar een risicoanalyse uitgevoerd, terwijl bij een laag risicoprofiel verbonden partij een analyse van begroting en jaarrekening volstaat.
Het risicoprofiel van een verbonden partij wordt bij oprichting bepaald en één keer in de 4 jaar integraal geëvalueerd. Mocht daar tussentijds aanleiding voor zijn, kan het risicoprofiel tussentijds worden herijkt.
Aan de hand van een vragenlijst worden de risico’s in vier deelgebieden in kaart gebracht:
- Bestuurlijk
Op dit onderdeel wordt gekeken naar de stemverhouding, aanvullende bevoegdheden die zijn vastgelegd in statuten of gemeenschappelijke regeling. Daarnaast wordt gekeken in hoeverre verbonden partijen aan de kaderstellende spelregels (vastgesteld in maart 2014) voldoen - Financieel
De financiële risico’s worden bepaald aan de hand van het financiële belang, aansprakelijkheid en wat is de maximale financiële schade bij beëindiging of faillissement. Het financieel belang kan bestaan uit een jaarlijkse financiële bijdrage, verstrekte leningen of garantstellingen vanuit de gemeente Zaanstad - Politiek
Bij het politieke belang staat de publieke en maatschappelijke betrokkenheid van een verbonden partij centraal. Vragen als “biedt de verbonden partij substantiële werkgelegenheid in de gemeente Zaanstad?”, “Richt de verbonden partij zich op kwetsbare groepen in de samenleving of op de veiligheid van de burger?” Er wordt bij dit deelgebied ook een inschatting gemaakt over de kans op imagoschade voor de gemeente Zaanstad. - Omgeving
Omgevingsfactoren die een rol spelen zijn:
- is de verbonden partij gevoelig voor economische bedreigingen (bijvoorbeeld recessie, ontwikkelingen arbeidsmarkt)
- afhankelijkheid van veranderende wet- en regelgeving
- risicomanagement: zijn er veel niet beheersbare risico’s? wat is de kans dat deze zich voordoen?
De risico’s in deze deelgebieden worden gevisualiseerd in een risicokompas (bron Naris), een voorbeeld hiervan wordt onderstaand weergegeven. Hoe verder de lijn zich beweegt naar de buitenkant van het kompas hoe hoger het risico. In het volgende voorbeeld is het financieel belang en bestuurlijk belang relatief hoog. Een risicoprofiel is hoog als een verbonden partij een totale risicoscore heeft tussen de 30 en 50, een gemiddelde score als een verbonden partij een score van tussen de 20 en 30 heeft en een laag risicoprofiel als de score lager dan 20 is.
De gemeente Zaanstad kent 20 verbonden partijen, waarvan:
- 7 in een hoog risicoprofiel
- 8 in een gemiddeld risicoprofiel
- 5 in een laag risicoprofiel
De hoog risicoprofiel verbonden partijen en de beheersing ervan worden in deze paragraaf beschreven en toegelicht. Het risicoprofiel van de andere verbonden partijen wordt alleen in de bijlage verbonden partijen vermeld.
Hoog risicoprofiel
Voor verbonden partijen met een hoog risicoprofiel worden twee keer per jaar een risicoanalyse uitgevoerd. Eerder geïnventariseerde risico's worden geactualiseerd en er wordt gekeken naar actuele ontwikkelingen en de daaruit volgende risico's. Dit kunnen zowel financiële als niet financiële risico's zijn. De beheersmaatregelen worden bij deze risicoanalyse in kaart gebracht.
Waar nodig wordt een link gelegd met de paragraaf weerstandsvermogen en risico's.
Gemiddeld risicoprofiel
Voor verbonden partijen met een gemiddeld hoog risicoprofiel wordt één keer per jaar een risicoanalyse uitgevoerd. Eerder geïnventariseerde risico's worden geactualiseerd en er wordt gekeken naar actuele ontwikkelingen en de daaruit volgende risico's. Dit kunnen zowel financiële als niet financiële risico's zijn. De beheersmaatregelen worden bij deze risicoanalyse in kaart gebracht.
Waar nodig wordt een link gelegd met de paragraaf weerstandsvermogen en risico's.
Ontwikkelingen
De Rekenkamer Zaanstad heeft in 2017 onderzoek gedaan naar samenwerkingsverbanden van gemeente Zaanstad om inzicht te krijgen in hoeverre het college en de gemeenteraad grip hebben op de samenwerkingsverbanden waaraan de gemeente Zaanstad deelneemt. In het rapport concludeert de Rekenkamer dat het college de raad op voldoende wijze ondersteunt en dat de raad overwegend grip heeft op samenwerkingsverbanden. Daarnaast wordt geconcludeerd dat er nog mogelijkheden zijn om de grip op samenwerkingsverbanden te verbeteren. De aanbevelingen zijn opgenomen in een plan van aanpak (RIB 2017/52295).
De deelname van gemeente Zaanstad in de volgende verbonden partijen is of zal worden beëindigd:
- Houdstermaatschappij EZW
In de RIB 2018/1333 wordt het besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Houdstermaatschappij EZW tot ontbinding van per 1 januari bekrachtigd. Hierdoor is gemeente Zaanstad rechtstreeks aandeelhouder in Alliander NV per 1 januari 2018.
De organisatie van de vennootschap blijft na de overdracht voorlopig in stand zij het dat de Houdstermaatschappij dan geen deelneming in Alliander NV meer heeft. De daadwerkelijke liquidatie van de Houdstermaatschappij kan pas plaatsvinden als alle vorderingen en schulden, inclusief de belastingaanslagen, volledig zijn afgewikkeld.
- Saendelft Commandiet BV
Saendelft Commandiet BV is in december uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel en daarmee formeel beëindigd.
- Intergemeentelijke Samenwerking Uitvoerende Taken Wormerland-Zaanstad
Naar aanleiding van het Rekenkamerrapport Grip op samenwerkingsverbanden Zaanstad in 2017, is gebleken dat de gemeenschappelijke regeling intergemeentelijke samenwerking uitvoerende taken Wormerland-Zaanstad nog niet formeel is opgeheven. De taken die zijn opgenomen in de gemeenschappelijke regeling zijn overgegaan naar de HVC. De regeling is daarmee niet langer meer in werking. De stappen voor opheffing worden nu in gang gezet.
- Afvalschap IJmond-Zaanstreek
In het raadsbesluit 2017/31918 is de intentie uitgesproken om uit de deze regeling te stappen. Zaanstad oefent dan direct aandeelhouderschap uit op HVC en niet langer via deze gemeenschappelijke regeling.
- Werkvoorzieningschap Baanstede
Het liquidatieplan Werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland (2017/24283) wordt uitgevoerd en zal in 2019 geheel afgerond zijn.
Totaal overzicht verbonden partijen
Op basis van artikel 15 van de BBV is het verplicht om óók een totaal overzicht van de verbonden partijen op te nemen in de begroting met daarin een aantal vaste onderdelen. Dit overzicht is onderstaand weergegeven.
De jaarcijfers 2017 zijn in veel gevallen nog niet beschikbaar. Daar waar de (concept) cijfers beschikbaar zijn worden die weergegeven.
Verbonden partij
Gemeenschappelijke regelingen
Privaatrechtelijk
Werkvoorzieningschap Baanstede
hoog | |||||
22-12-2015 | |||||
Purmerend | hoog | ||||
Het openbaar lichaam heeft tot doel door middel van de uitvoering van de Wsw te voorzien in arbeid al dan niet onder aangepaste omstandigheden, die zoveel mogelijk gericht is op behoud, herstel dan wel bevorderen van de arbeidsbekwaamheid van die personen, die tot het verrichten van arbeid in staat zijn, doch voor wie in belangrijke mate ten gevolge van bij hen gelegen factoren, gelegenheid om onder normale omstandigheden arbeid te verrichten niet of voorshands niet aanwezig is, een en ander mede met het oog op het kunnen verrichten van arbeid onder normale omstandigheden. | |||||
Elk lid heeft één stem, met uitzondering van de deskundigen genoemd in artikel 13, die een raadgevende stem hebben. | |||||
11,1% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 1.395 | € 0 | ||||
€ 6.882 | € 0 | ||||
€ 3.242 - | € 0 | ||||
€ 980 | |||||
Het liquidatieplan Werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland wordt uitgevoerd en zal in 2019 geheel afgerond zijn. | |||||
De gemeenschappelijke regeling zal worden opgeheven per 1 januari 2018 en de delen van de organisatie zijn dan opgenomen in het Participatiebedrijf als nieuwe verbonden partij. | |||||
Het resultaat van Baanstede over 2016 laat een voordeel zien waarvan is besloten dit te reserveren voor kosten die bij de liquidatie horen. Ook Zaanstad heeft een reserve gecreëerd om deze liquidatiekosten op te vangen. | |||||
Niet alle details van de liquidatie met bijbehorende kosten zijn mogelijk voorzien. Dit kan leiden tot onvoorziene kosten voor Zaanstad. De overlegstructuur van de gemeenschappelijke regeling is niet meer van toepassing na opheffing van de GR. Een nieuwe grondslag voor overleg en besluiten moet ontstaan op basis van de wil om gezamenlijk tot een goede afronding van de GR te komen. | |||||
|
Afvalschap IJmond Zaanstreek
laag | |||||
15-12-2016 | |||||
Zaanstad | laag | ||||
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) is houder van aandelen van de Huisvuil Centrale (HVC). De taken van het AIJZ beperken zich tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, te weten het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van HVC. | |||||
Wethouder Munnikendam is lid van het DB en AB, plaatsvervanging door wethouder Straat. | |||||
50% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 0 | |||||
€ 0 | |||||
€ 0 | |||||
€ 4 | |||||
In het raadsbesluit 2017/31918 is de intentie uitgesproken om uit de regeling te stappen. Gemeente Zaanstad oefent dan direct aandeelhouderschap uit op HVC en niet langer via deze gemeenschappelijke regeling. |
Schadeschap Schiphol
laag | |||||
13-01-2016 | |||||
Haarlem | laag | ||||
Een voor belanghebbenden duidelijke, deskundige en doelmatige afhandeling te bevorderen van verzoeken om schadevergoeding die verband houden met de uitbreiding van het luchtvaartterrein zoals vastgelegd in de PKB en het uitvoeringsbesluit (LIB). | |||||
De 8 leden van het AB hebben elk een stem, met dien verstande dat de leden van respectievelijk de gemeente Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer en Zaanstad een tweevoudige stem hebben. Wethouder Munnikendam is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Straat. | |||||
16,6% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 232.468 | € 0 | ||||
€ 83.661 | € 0 | ||||
€ 858 - | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
Schadeclaims Zaanstad zijn allemaal afgewikkeld, op termijn wordt deze gemeenschappelijke regeling opgeheven. Onderzocht wordt of Zaanstad al eerder uit de gemeenschappelijke regeling kan stappen. | |||||
Jaarrekening 2017 nog niet beschikbaar |
Recreatieschap Alkmaarder en Uitgeestermeer
middel | |||||
5 april 2007 | |||||
Uitgeest | middel | ||||
Het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) is een samenwerkingsverband van twaalf omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland. Het zet zich in voor:
| |||||
AB bestaat uit 8 bestuursleden. Zaanstad mag één bestuurslid benoemen. AB beslist op basis van meerderheid van stemmen. Wethouder Vissers-Koopman is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Verschuren. | |||||
12,5% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 1.747 | € 2.096 | € 0 | |||
€ 188 | € 99 | € 0 | |||
€ 151 | 185 | € 0 | |||
€ 294 | |||||
Het reguliere programma van het recreatieschap voor 2017 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd. Alle werkzaamheden verlopen volgens planning en zonder grote uitschieters in de inzet of bedrijfskosten. In 2017 heeft het recreatieschap samen met de gemeente Uitgeest ingezet op het voorbereiden van een planproces voor herontwikkeling van het voormalig Erfgoedpark De Hoop. Hierbij is ervoor gekozen om eerst het bestemmingsplan aan te passen en daarna een werving op te starten. Daarmee verschuift de inzet van het recreatieschap, die de werving organiseert, naar het najaar van 2018. Verder heeft het recreatieschap veel tijd besteed aan het voorbereiden van het in beheer nemen van het Aagtenpark bij Beverwijk en de Omzoom in Zaanstad. De bedoeling was om per 1 januari 2018 het beheer over te nemen en deze gebieden ook daadwerkelijk overgedragen aan het recreatieschap. Vanuit de provincie Noord-Holland is echter aangegeven dat de provincie niet bereid is langer de oude bijdrage van het Rijk (25%) bij te passen. Dit betekent dat in 2018 gesproken gaat worden over een herverdeling van circa € 80.000,- voor BTL en indien het Aagtenpark in beheer wordt genomen een bedrag van circa € 18.000,- dat moet worden herverdeeld. Het Omzoomgebied wordt wel met terugwerkende kracht per 1 januari 2018 in beheer genomen. | |||||
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling is gemiddeld. Zaanstad heeft 12,5% van de stemmen. De mogelijkheden tot uittreding uit de gemeenschappelijke regeling of beëindiging van de gemeenschappelijke zijn beperkt. Naar verhouding betaalt gemeente Zaanstad een financiële bijdrage in de regeling (€ 301.960,-). | |||||
Het streven is om op termijn de begroting in evenwicht te krijgen, waarbij het achterstallig onderhoud is weggewerkt, reserveringen worden opgebouwd om op termijn de vervangingsinvesteringen te kunnen doen en ondernemers een bijdrage leveren aan het recreatief aanbod van het gebied en de inkomsten van het schap. Voor de uitvoering van dit beleid is in 2016 het ontwikkelingskader vastgesteld ‘naar een duurzame instandhouding van het Alkmaarder- en Uitgeestermeer’. De afgelopen jaren is veel aandacht besteed aan inkomstenwerving en het goedkoper en anders beheren en het afstoten van beheertaken. Dit is onderdeel van het beleid om het tekort voor de vervangingsinvesteringen op de langere termijn (jaarlijks ruim € 250.000,-) op te vangen. Het relatief snel realiseren van inkomsten is lastig. Dat is gebleken bij de gewenste ontwikkeling van Erfgoedpark De Hoop. Bovendien zijn de ontwikkelingsmogelijkheden in het RAUM beperkt door de hoge natuurwaarden in het gebied. In 2017 is de bijdrage voor alle deelnemers met 2,5% extra verhoogd, naast de jaarlijkse inflatiecorrectie. In 2018 wordt een positief resultaat begroot van € 70.346,-. Het structurele tekort in de begroting voor de vervangingsinvesteringen blijft, maar een kentering wordt in gang gezet. Het berekend weerstandsvermogen is voldoende. | |||||
| |||||
|
GGD Zaanstreek Waterland
hoog | |||||
01-09-2016 | |||||
Zaandam | hoog | ||||
Bevorderen en uitvoeren van de collectieve preventie en andere activiteiten in het kader van de gezondheidszorg. | |||||
Een lid van het Algemeen Bestuur (AB) heeft in de vergadering van het AB één stem. In die gevallen waarin Zaanstad en Purmerend zwaarwegende bezwaren hebben tegen een voorstel en met het oog daarop tegenstemmen, leidt die tegenstem tot verwerping van het voorstel. Het voorgaande is niet van toepassing op het voorstel tot vaststelling van de begroting respectievelijk de jaarrekening van de GGD. Wethouder Olthof is lid van het DB en AB, plaatsvervanging door wethouder Visscher-Noordzij. | |||||
12% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 1.431 | € 1.624 | € 0 | |||
€ 7.191 | € 6.724 | € 0 | |||
€ 234 | € 0 | ||||
€ 4.895 | |||||
In 2015 is een nieuwe directeur aangesteld en is het managementteam opnieuw vorm gegeven en ingevuld. De GGD heeft begin 2016 een concept visie opgesteld. Dit was later dan gepland, omdat het Algemeen Bestuur van de GGD het besluit van Zaanstad wilde meenemen inzake het afnemen van de Jeugdgezondheidszorg bij de GGD. In het najaar van 2016 wordt een consultatietraject met stakeholders doorlopen zodat de visie in 2017 de leidraad kan worden voor het denken en handelen van de GGD. Doel is een organisatie te zijn die kan meebewegen in de ontwikkelingen in het sociale domein en meerwaarde heeft voor de inwoners van de deelnemende gemeenten. In de visie wordt ook uitdrukkelijke aandacht besteed aan de governance. De gemeente Zaanstad kijkt en denkt mee met het bestuur over de nieuwe visie. In 2016 is de contractenportefeuille van Zaanstad bij de GGD verder uitgebreid. Een voorbeeld is de inzet van de Jeugdartsen om oneigenlijk ziekteverzuim bij middelbare scholieren tegen te gaan. De totale contractwaarde vertegenwoordigt op dit moment ongeveer € 6,5 miljoen. Het voorzitterschap van het Algemeen Bestuur is in mei 2016 overgegaan van Zaanstad naar Purmerend zoals elke twee jaar gebeurt en is vastgelegd in de GR. Het Algemeen Bestuur komt minimaal 4 keer per jaar bij elkaar. Resultaat: De GGD heeft in 2017 de organisatievisie verder vorm gegeven. De organisatie is platter geworden, leidinggevenden zijn via interne sollicitaties opnieuw geselecteerd en integraal verantwoordelijk geworden voor hun onderdeel. Dit alles mede omdat de GGD een organisatie wil zijn die kan meebewegen in de ontwikkelingen in het sociale domein en meerwaarde heeft voor de deelnemende gemeenten | |||||
Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een GGD in stand te houden voor de uitvoering van de taken op het gebied van de publieke gezondheidszorg. Het risicoprofiel van de GGD is hoog: de financiële bijdrage in de Gemeenschappelijke Regeling is groot (ruim € 4,8 mln. in 2016), terwijl de gemeente Zaanstad, in verhouding tot deze financiële bijdrage, maar beperkte invloed heeft in het Algemeen Bestuur. Iedere gemeente heeft één stem. Dit betekent voor Zaanstad een stemverhouding van 12% en een financiële bijdrage van 47% in het gemeenschappelijke deel. De politieke en maatschappelijke betrokkenheid zijn eveneens groot: de activiteiten van de GGD betreffen de gezondheid van de inwoners. Een probleem op het gebied van volksgezondheid haalt direct de pers en heeft zijn weerslag op de politiek. Naast de wettelijk verplichte taken van de GGD, heeft de gemeente Zaanstad ook andere uitvoeringstaken belegd bij de GGD. Vooral door de decentralisaties in het sociale domein heeft een herijking van taken van de GGD plaats gevonden, wat vorm heeft gekregen in de concept visie ‘In Beweging’, die in 2016 met de raden wordt besproken en vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de GGD. De grootte van deze contracten is € 6,5 mln. Hierna worden de recente ontwikkelingen geschetst en de hieruit afgeleide risico’s in beeld gebracht | |||||
| |||||
|
Vervoerregio Amsterdam
middel | |||||
7 maart 2017 | |||||
Amsterdam | middel | ||||
De Vervoerregio Amsterdam heeft als doel het, door samenwerking van gemeenten, oplossen van regionale problemen en benutten van regionale kansen in de regio Amsterdam. | |||||
Wethouder Verschuren is lid van het AB/DB | |||||
11,3% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 5.205 | € 0 | ||||
€ 12.161 | € 0 | ||||
€ 1.549 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
De Vervoerregio houdt zich bezig met Verkeer & Vervoertaken. Dit wordt geheel bekostigd uit de middelen van de Brede Doeltuitkering van het Rijk hiervoor. Bij de ontwikkeling richting Vervoerregio hoort ook dat men zich verder professionaliseert op Verkeer en Vervoertaken en mogelijk een grotere rol gaat spelen in de uitvoering. Ook gaat de organisatie uitvoering geven aan actief treasurybeleid om Rijks-bezuinigingen het hoofd te bieden. De Vervoerregio zal mede in dat kader in de toekomst vaste activa in bezit krijgen. De besturing van de Vervoerregio verandert. De regioraad wordt kleiner, zo is het advies vanuit Zaanstad. En het DB wordt kleiner, 3 personen zo is het advies vanuit Zaanstad. Punt van aandacht is de betrokkenheid van Zaanstad bij het DB. | |||||
Risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Vervoerregio Amsterdam is gemiddeld. Financieel gaat er veel geld om in deze regeling, met rijksbijdragen Verkeer en Vervoer van enkele honderden miljoenen euro’s. Gemeente Zaanstad heeft 11% van de stemmen in het Algemeen Bestuur (Regioraad). Raadsleden en wethouder participeren in het Algemeen Bestuur, wethouder in Dagelijks Bestuur. | |||||
De jaarrekening 2016 laat een positief resultaat zien. De Regioraad heeft besloten dit resultaat toe te voegen aan de algemene reserves van de Vervoerregio. Gemeente Zaanstad heeft een positieve zienswijze gegeven op de Begroting 2018 en verder. | |||||
| |||||
|
Centraal Nautisch Beheer
middel | |||||
18-03-1994 | |||||
Amsterdam | middel | ||||
Het Centraal Nautisch Beheer (CNB) heeft als doel het verkrijgen van eenheid in het beleid en de uitvoering van taken van gemeenten en het rijk die betrekking hebben op het scheepvaartverkeer binnen het Noordzeekanaalgebied. De regeling is ook bedoeld om een bijdrage te leveren aan het verbeteren van infrastructurele voorzieningen en de toegankelijkheid van de vaarweg. | |||||
Zaanstad heeft 2 van de 13 bestuurszetels in het AB en 1 van de 5 bestuurszetels in het DB. Wethouder Vissers-Koopman is lid van het AB en DB, wethouder Straat is lid van het AB. | |||||
15% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 0 | € 0 | € 0 | |||
€ 0 | € 0 | € 0 | |||
€ 0 | |||||
€ 0 | |||||
Gemeenschappelijke Regeling CNB Besluitvorming over de gewijzigde GR CNB en het Rollenprotocol heeft in Zaanstad in 2017 plaatsgevonden. De besluitvorming heeft inmiddels in de andere CNB-gemeenten (Amsterdam, Beverwijk en Velsen) ook plaatsgevonden. Met de besluitvorming wordt de CNB omgevormd naar een Bedrijfsvoeringorganisatie met één wethouder per gemeente in het bestuur, waarbij Zaanstad 2 van de in totaal 13 stemmen heeft (stemverhouding 15%). Achtergrond voor deze vorm is het verminderen van de bestuurlijke drukte. Havenafvalplan Zeeschepen moeten een indirecte bijdrage voor de inname en verwerking van scheepsafval betalen. Daarvoor betaalt elk schip bij aanloop van de zeehavens in het CNB-gebied een aanslag. Deze heffing moet betaald worden, ook als het schip geen scheepsafval afgeeft. Elk schip krijgt na betaling van de heffing de beschikking over een afgifterecht. Het afgifterecht kan het schip gebruiken om bepaalde scheepsafvalstoffen af te geven. Dit afgifterecht wordt door de inzamelaars in korting gebracht op de rekening van het zeeschip. Met dit systeem wordt gewaarborgd, dat het scheepsafval op een verantwoorde wijze wordt verwerkt. Uitgangspunt van het heffingenstelsel is, dat er geen winst wordt gemaakt. In het verleden is er verlies op dit heffingenstelsel geleden. Door iets hogere heffingen wordt dit verlies geleidelijk aan ingelopen. Het Havenbedrijf Amsterdam draagt dit financieel risico. In 2017 zijn de tarieven niet verhoogd. Regionale Havenverordening Het gebruik van LNG (Vloeibaar Aardgas) voor schepen is in opkomst. Het is goedkoper en schoner dan conventionele brandstoffen. De zeehavens binnen het CNB-gebied zien voor zichzelf een rol als locatie voor het LNG-bunkeren van de binnen- en zeevaart. Ook andere grote Europese havens bereiden zich voor op het aanbieden van deze brandstof aan het scheepvaartverkeer. Er lopen al concrete aanvragen voor bunkering in de CNB-zeehavens. De bedoeling is, dat de markt LNG gaat aanbieden. Uit oogpunt van milieu- en veiligheidseisen is het wenselijk, dat er een paragraaf over het bunkeren van LNG in de CNB-zeehavens in de Regionale Havenverordening wordt opgenomen. De voorbereiding hiertoe is in 2017 gestart. Hierin wordt ook gezamenlijk opgetrokken met andere havensteden. Belangrijk is, dat de Nederlands havens naar buiten toe een eenduidig beeld uitdragen. De aanpassing van de Regionale Verordening en de besluitvorming hierover door de CNB-gemeentebesturen is voor 2018 geagendeerd. | |||||
Het risicoprofiel van de gemeenschappelijke regeling Centraal Nautisch Beheer is gemiddeld. Financieel draagt de gemeente Zaanstad niets bij in de gemeenschappelijke regeling, het Havenbedrijf Amsterdam NV draagt het exploitatiesaldo. Zaanstad heeft 15% van de stemmen in het Algemeen Bestuur. | |||||
In de opzet van de Gemeenschappelijke regeling CNB draagt het Havenbedrijf Amsterdam NV het exploitatiesaldo. Er zijn per balansdatum geen activa en passiva: daarom is er geen balans is opgenomen in de jaarrekening CNB. | |||||
Havenbedrijf Amsterdam NV hanteert een systeem van risicomanagement gebaseerd op Enterprise Risk Management (COSO-ERM). Risico’s op verschillende deelgebieden zijn geïnventariseerd en geclassificeerd op basis van kans en mogelijke impact. Periodiek wordt deze inventarisatie herhaald om gewijzigde of nieuwe risico’s tijdig te kunnen onderkennen. | |||||
Vanuit de verbonden partij zelf Het CNB heeft geen eigen weerstandsvermogen. De publieke taakuitoefening is door het CNB gemandateerd aan de Havenmeester Amsterdam van Havenbedrijf Amsterdam NV. De governance-regels waaraan Havenbedrijf Amsterdam NV moet voldoen, onder andere die van solvabiliteit en liquiditeit, waarborgen dat onverwachte financiële tegenvallers de publieke taakuitoefening niet in gevaar brengen. Naar de aard van de werkzaamheden is Divisie Havenmeester van het Havenbedrijf Amsterdam NV ingericht op het beheersen van mogelijke risico’s aan de hand van de vijf productlijnen in het havenmeesterproces. Beheersmaatregelen lopen uiteen van
Vanuit gemeente Zaanstad
|
Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland
hoog | |||||
26 januari 2017 | |||||
Zaandam | hoog | ||||
Door intergemeentelijke samenwerking uitvoering geven aan: a. het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises; b. het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald; c. het adviseren van het college van B&W over de taak, bedoeld in artikel 3, eerste lid d. het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing; e. het instellen en in stand houden van een brandweer; f. het instellen en in stand houden van een GHOR; g. het voorzien in de meldkamerfunctie; h. het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel; i. het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken. | |||||
Burgemeester Hamming is voorzitter van het AB Vervanging wethouder Munnikendam. | |||||
12,8% (iedere gemeente één stem in het AB) | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 1.987 | € 2.105 | € 0 | |||
€ 30.641 | € 28.159 | € 0 | |||
€ 807 | € 752 | € 0 | |||
€ 11.451 | |||||
De speerpunten uit het Beleidsplan Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland 2013-2016 ‘Samen voor veilig’ waren ook nog van toepassing begin 2017, te weten: 1. Kwaliteit van de kerntaken 2. Samenwerking met de (crisis)partners 3. De verantwoordelijke burger Het jaar 2017 stond in het teken van de implementatie van het dekkingsplan. Dit plan beschrijft de inrichting van de brandweerorganisatie op regionale schaal. Naast de inhoudelijke focus is in 2017 tijd en aandacht besteed aan de doorontwikkeling van de organisatie. In een aantal bijeenkomsten met externen en bijeenkomsten met alle beroepsmedewerkers wordt nagedacht en gesproken over de impact van het beleidsplan voor de organisatie. In de uitwerking worden ook resultaten van het vorig jaar gehouden medewerkersonderzoek en de nadere financiële analyses die worden uitgevoerd naar aanleiding van de benchmark meegenomen. Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad op het gebied van de coördinatie (van de voorbereiding) op rampen en crises, de brandweerzorg, de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en de meldkamer. Begin 2017 is door het veiligheidsbestuur van de VrZW het beleidsplan 2017-2020 vastgesteld. In dit beleidsplan zijn de volgende strategische uitgangspunten richtinggevend: 1. Veiligheid is van ons allemaal 2. De veiligheidsregio als netwerkorganisatie 3. Het slagvaardig organiseren van de uitvoeringsorganisatie. Tevens vindt de komende jaren een omslag plaats van het voorkomen van onveiligheid naar het bevorderen van veiligheid als een gezamenlijke opgave van de overheid en de burgers. Huisvestingsvisie Voor de regionalisering van de brandweer waren alle panden die in gebruik waren bij de verschillende brandweerkorpsen en de VrZW in eigendom van de gemeenten. Vanwege de BTW herzieningstermijn en de mogelijke negatieve financiële consequenties die dit zou kunnen hebben is een aantal panden (waaronder twee van Zaanstad) voor de duur van de resterende BTW termijn in eigendom gekomen van de VrZW. Deze termijn is inmiddels verstreken. Eind 2017 is een huisvestingsvisie opgesteld en besloten dat de gemeenten eigenaar blijven van de panden, maar dat er nieuwe overeenkomsten voor het gebruik en beheer worden gesloten waarbij gebruik en beheer in belangrijke mate bij VrZW worden belegd en de administratieve last tot een minimum wordt beperkt. Daarnaast is besloten dat het pand Prins Bernardplein per 1/1/18 terug wordt geleverd aan de gemeente Zaanstad waarbij Zaanstad zorg draagt voor de exploitatie en de bijbehorende risico’s. Daar staat een meerjarig commitment voor gebruik van kantoorruimten en oefencentrum door VrZW tegenover. Meldkamer Medio 2018 worden de meldkamers van de Veiligheidsregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord, Zaanstreek-Waterland en de meldkamer van de Koninklijke Marechaussee (KMar) op Schiphol in Haarlem samengevoegd. Op 13 februari hebben de Algemeen Besturen van de veiligheidsregio’s Kennemerland, Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland tijdens een gezamenlijke bijeenkomst besloten tot instelling van de Meldkamer Noord-Holland. De Meldkamer Noord-Holland wordt onderdeel van de Landelijke Meldkamerorganisatie (LMO). Politie Noord-Holland, Veiligheidsregio Kennemerland en Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland streven ernaar de verhuizing van de meldkamer Zaanstreek-Waterland (politie en brandweer) naar Haarlem zo snel mogelijk te realiseren – uiterlijk 1 juli 2018, indien mogelijk eerder. Zorgvuldigheid staat daarbij echter voorop. Zo moet huisvesting aangepast worden, moeten werkprocessen geüniformeerd worden, moeten ICT-systemen opnieuw ingericht, getest en beoefend worden en moet een traject van medezeggenschap doorlopen worden. In 2020 zal vervolgens de Nationale Politie in 2020 het beheer van alle meldkamers in Nederland op zich nemen. Het risico is niet helemaal uit te sluiten dat er een vertraging in het project optreedt. Dit kan bijvoorbeeld doordat de landelijke ICT-omgeving niet tijdig gereed is. In dat geval worden de financiële effecten hiervan afgedekt door het ministerie van Veiligheid & Justitie. | |||||
De bijdrage van de gemeente Zaanstad aan de verbonden partij VrZW is voor 2018 begroot op 11,4 miljoen euro. De totale begroting van de VrZW voor 2018 bedraagt 31,8 miljoen. Bij stemming in het AB heeft elke gemeente in de VrZW één stem. De Burgemeester van Zaanstad is voorzitter van zowel het DB als AB. De rolverdeling tussen de deelnemende partijen is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling wordt nageleefd. | |||||
In de concept jaarrekening 2017 wordt voorgesteld om € 718.195 van het resultaat van € 752.195 terug te betalen aan de gemeenten, het resterende deel wordt toegevoegd aan een bestemmingsreserve. Voor gemeente Zaanstad betekent dit een voorlopige teruggave van ongeveer € 335.000. De actualisatie van risico’s heeft geleid tot een daling van de benodigde weerstandscapaciteit. Tevens is de gewenste weerstandsratio door het bestuur op 20 oktober 2017 verlaagd van ‘ruim voldoende’ naar ‘voldoende’. Bijgaande effecten leiden tot het voorstel voor het Algemeen Bestuur op 29 juni 2018 om de algemene reserve te verlagen met een bedrag van € 375.000. Voor de gemeente Zaanstad betekent dit dat er een bedrag van € 175.086 | |||||
| |||||
|
Rekenkamer Metropool Amsterdam
laag | |||||
20 augustus 2015 | |||||
Amsterdam | laag | ||||
Deze regeling is aangegaan om gezamenlijk een rekenkamer in te stellen. Dit is wettelijk verplicht. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan. | |||||
De rekenkamer heeft één lid. Dit lid is tevens directeur. De raden benoemen het lid van de rekenkamer op voordracht van een afvaardiging van de raden door een gelijkluidend besluit. Geen afvaardiging van een collegelid in deze regeling. | |||||
nvt | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 479 | € 0 | ||||
€ 1.484 | € 0 | ||||
€ 107 | € 0 | ||||
€ 182 | |||||
Zie voor ontwikkelingen het jaarverslag 2016. |
Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied
hoog | |||||
17 december 2015 | |||||
Zaandam | hoog | ||||
De regeling wordt getroffen ter ondersteuning van de colleges bij de uitvoering van hun taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, alsmede de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. Voorts wordt de regeling getroffen ter behartiging van de taken voortvloeiend uit het Besluit risico's zware ongevallen 1999 | |||||
Wethouder Munnikendam is lid van het Dagelijks- en Algemeen Bestuur, inclusief vice-voorzitterschap. Plaatsvervanging door wethouder Straat | |||||
8% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 4.985 | € 5.371 | € 0 | |||
€ 16.662 | € 17.691 | € 0 | |||
€ 1.700 | € 1.659 | € 0 | |||
€ 2.081 | |||||
Na de opbouw van de organisatie en het plaatsen van medewerkers in de afgelopen recente jaren was de officiële start van de ODNZKG op 6 februari 2014. De hoofdkoers betreft het behalen van vijf ambities zoals vastgesteld door het algemeen bestuur in de kaderbrief 2015-2020. Deze eerste twee ambities betreffen financiële-, procesmatige transparantie en sturing en accountmanagement. Met deze eerste ambities om de basis op orde te krijgen is een reeds een begin gemaakt. Vanaf 2015 is meer de nadruk gelegd op overige ambities professionele kwaliteit en gezag, landelijke speler en expertisecentrum en risico en informatie gestuurd werken. Per gemeente wordt jaarlijks de uitvoeringsovereenkomsten (UVO) geactualiseerd. Per gemeente worden afspraken gemaakt over de wettelijke taken en maatwerktaken. Project Prestatiegerichte financiering In 2016 is de lumpsum periode afgesloten. In het afgelopen jaar is in opdracht van het bestuur OD NZKG en samen met de opdrachtgevers een nieuwe financieringsmethode ontwikkeld die door het AB op 14 december 2016 is vastgesteld. De financiële effecten voor de deelnemers zijn in de voorgestelde gewijzigde MJB 2017 op 7 december 2016 aan de deelnemers voor zienswijze voorgelegd. De gemeenteraad van Zaanstad heeft in de raad van 7 februari 2017 hier een positieve zienswijze op gegeven. Onderdeel van de invoering van PGF is dat de komende twee jaar de OD, samen met de eigenaren en opdrachtgevers, deze methode in de praktijk verder gaat ontwikkelen en de kengetallen verder gaat beproeven. Voortaan zal met de Uitvoeringsovereenkomsten (UVO) gewerkt worden. 2017 is het eerste jaar waarin voor alle opdrachtgevers middels een UVO wordt gewerkt. In de nadere uitwerking van PGF wordt ingezet op pakketten en een uniform uitvoeringsniveau gebaseerd op kengetallen. Eind 2018 worden de kengetallen gevalideerd en door het AB vastgesteld voor 4 jaar. Omgevingswet De komst van de Omgevingswet betekent ook voor de ODNZKG een verandering in werkwijze. Samen met de partners oriënteert de ODNZKG zich op een veranderende rol en samenspel. | |||||
Het risicoprofiel van de Omgevingsdienst NZKG is hoog. De bijdrage van Gemeente Zaanstad in de gemeenschappelijke regeling is hoog, € 2,5 mln, terwijl de invloed relatief beperkt is. Gemeente Zaanstad heeft 9% van de stemmen in het algemeen bestuur. Daarnaast is de Omgevingsdienst NZKG afhankelijk van veranderende wet en regelgeving. Onder “ontwikkelingen Omgevingsdienst NZKG” wordt hier nader op ingegaan. | |||||
De nieuwe PGF-methodiek leidt tot een extra bijdrage van € 4,5 ton structureel per jaar voor Zaanstad vanaf 2017. In 2017 wordt echter een ingroeimodel toegepast. De bijdrage van Zaanstad aan de OD bedraagt vanaf 2018 hiermee ruim € 2,5 mln. op jaarbasis. De grootte van dit effect is momenteel verwerkt in de kadernota 2018 van gemeente Zaanstad. Omdat Zaanstad in 2017 een eenmalige korting heeft ontvangen van € 2,5 ton in verband met het ingroeimodel, is het financieel effect in 2017 rond de € 2 ton. De component voor het ‘Plan van Aanpak SER akkoord’ wordt in 2017 betaald uit de Zaanse Energie Agenda. Het restant tekort is gemeld en verwerkt in de BURAP 2017. | |||||
De belangrijkste risico’s zijn:
| |||||
Om risico’s op te kunnen vangen, heeft de OD een risicobuffer in het leven geroepen. Op 24 juni 2015 heeft het AB besloten dat voorlopig voor een startende organisatie een norm voor de ratio weerstandsvermogen van ruim voldoende (1,5 – 2) akkoord is. Vanaf 2017 zal deze norm worden herzien. De OD NZKG is inmiddels beland in een fase van doorontwikkeling. Een fase waarin de risico’s beter in beeld en steeds meer beheersbaar zijn. Daarom is het voorstel om de norm voor de ratio weerstandsvermogen bij te stellen van ruim voldoende naar voldoende (1 – 1,5). Er zijn frequent overleggen tussen gemeente en OD op verschillende niveaus. Hiermee wordt de ambitie van accountmanagement ingevuld. Op dit moment kent de gemeente Zaanstad de volgende afstemmingsoverleggen:
|
Gezamenlijke ombudsman metropool Amsterdam
middel | |||||
7 februari 2017 | |||||
Amsterdam | middel | ||||
Deze regeling is aangegaan om op een effectieve en efficiënte wijze vorm en inhoud te geven aan de door de Gemeentewet aan de raad gegeven mogelijkheid om voor de behandeling van verzoekschriften een gezamenlijke ombudsman in te stellen. Het betreft een gemeenschappelijk orgaan. | |||||
De gemeente Amsterdam krijgt mandaat om jaarlijks de begroting en jaarrekening van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. De ombudsman voert ten minste jaarlijks overleg met een vertegenwoordiging van de raden. | |||||
nvt | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 123 | € 0 | ||||
€ 246 | € 0 | ||||
€ 79 | € 0 | ||||
€ 43 | |||||
De Gemeenschappelijke Regeling Ombudsman Metropool Amsterdam is gewijzigd. Hiermee is een regeling opgesteld waarmee de ombudsman sneller kan inspelen op nieuwe situaties en is het mogelijk geworden om flexibeler en minder administratief ingrijpend om te gaan met bijvoorbeeld de aansluiting van gemeenten uit de regio. Het aantal klachten dat in 2016 over Zaanstad is ingediend is, na een daling in 2015, afgelopen jaar weer gestegen. Een duidelijke oorzaak valt, nu de toename over de hele linie speelt, niet te noemen. Wel is duidelijk dat het aantal klachten over de sociale wijkteams wat is toegenomen. Dat is niet gek, nu de sociale wijkteams in Zaanstad een grote rol en veel ruimte hebben gekregen en veel zaken zelfstandig beslissen en uitvoeren. (bron jaarbeschouwing 2016 Ombudsman Metropool, mei 2017) | |||||
Er is geen sprake van een bestuur. De commissie van de raadsorganen van de gemeente Amsterdam is het eerste aanspreekpunt voor de ombudsman voor aangelegenheden die het bureau treffen, Amsterdam heeft mandaat. Het betreft een wettelijke taak voor een kwetsbare groep. De afhandeling van klachten kan politiek gevoelig zijn. | |||||
De totale kosten van het bureau van de ombudsman bedroegen in 2016 €2.250.296. Hier tegenover zijn de totale inkomsten van het bureau van de ombudsman in 2016 € 2.195.644. Dit resulteert in een jaarresultaat voor bestemming van € 54.652 negatief. Bij de rekening 2015 is besloten dat de verhuiskosten uit de algemene middelen gedekt kunnen worden. Na dekking van de verhuiskosten uit de algemene middelen is het jaarresultaat na bestemming € 78.524 positief (bron jaarrekening ombudsman 2016) | |||||
| |||||
|
Regionale samenwerking decentralisaties sociaal domein
middel | |||||
21 januari 2016 | |||||
Zaandam | middel | ||||
Gezamenlijke inkoop en beleidsvoorbereiding en -uitvoering. | |||||
Deze lichte vorm van publieke samenwerking kent geen bestuur. | |||||
n.v.t. | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 0 | € 0 | ||||
€ 0 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
€ 0 | |||||
De RZM, een lichte variant van een gemeenschappelijke regeling, betreft de afspraak tot samenwerking op twee onderdelen van de drie decentralisaties (Jeugdhulp en Wmo) met de 7 andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland (Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland en Wormerland). Om deze samenwerking in de praktijk te realiseren, heeft de gemeente Zaanstad vanaf 2014 met de regiogemeenten een Dienstverlenings- en samenwerkingsovereenkomst “Regionale Inkoop Sociale Domein” (hierna: DVO) afgesloten. De huidige DVO is geldig voor de periode 2016 tot en met 2018. De regiogemeenten hebben een mandaat/volmacht verleend aan de gemeente Zaanstad om namens hen de inkoop te organiseren, overeenkomsten aan te gaan en het contractmanagement uit te voeren. Voor de Wmo voert Zaanstad het contractmanagement uit van de Basis- en Deelovereenkomsten op basis van de gevolgde Bestuurlijke aanbesteding. In 2015 is de samenwerking geëvalueerd. De gemeenten Purmerend en Beemster hebben toen besloten om ten aanzien van de Wmo vanaf 1 januari 2016 zelf hun inkoop- en contractmanagement te organiseren. De gemeente Edam-Volendam (waar gemeente Zeevang vanaf 1 januari 2016 in is opgegaan) doet met ingang van 1 juli 2016 zelf het inkoop- en contractmanagement t.a.v. de Wmo. Deze wijzigingen zijn verwerkt in de huidige DVO. De uitgetreden gemeenten willen de zorg dichter op hun inwoners organiseren. Voor de Jeugd regelt Zaanstad de inkoop en het contractmanagement van de Regionale raamovereenkomsten die de regio Zaanstreek-Waterland samen met de regio Amsterdam-Amstelland met zorgaanbieders heeft afgesloten. | |||||
Deze gemeenschappelijke regeling, een Regeling Zonder Meer (RZM), is een lichte regeling, die tot stand komt door een overeenkomst tussen de deelnemende gemeenten. De regeling is een samenwerkingsverband dat geen grote risico’s kent. Omdat onder deze regeling een dienstverleningsovereenkomst, mandaten, inkoopcontracten met zorgaanbieders liggen waar veel geld in omgaat, wordt deze regeling in het middelgroot risicoprofiel ingedeeld. Daarnaast gaan de decentralisaties gepaard met bezuinigingen. | |||||
Niet van toepassing. Regeling Zonder Meer is geen rechtspersoon. | |||||
Regeling Zonder Meer is een algemeen bestuurlijk kader. Concrete taken en bevoegdheden zijn opgenomen in de privaatrechtelijke overeenkomst (DVO) en in overeenkomsten die met zorgaanbieders zijn afgesloten. Daar kunnen risico’s uit voortvloeien, zoals:
| |||||
In samenwerking met het Nederlands Adviesbureau Risicomanagement is een traject Risicomanagement uitgevoerd, waarbij per contractpartner de (contractuele) risico’s en beheersmaatregelen in beeld zijn gebracht. De aansprakelijkheid van Zaanstad wanneer wij de DVO niet deugdelijk uitvoeren, is beperkt tot het bedrag dat voor de dienstverlening is ontvangen van de omliggende gemeenten, te weten 40% van de totale kosten (totale kosten voor 2016 € 720.000). DVO-partijen hebben regelmatig contact met elkaar. Zodoende ontvangt Zaanstad regelmatig feedback op haar optreden als regionale inkoop- en contractmanager. Ook reguliere gesprekken met zorgaanbieders over de voortgang en kwaliteit van dienstverlening beperken het risico op een onverwachte beëindiging van overeenkomsten en schadeclaims die daaruit kunnen ontstaan. |
Recreatieschap Twiske-Waterland
middel | |||||
4-4-2013 | |||||
Zaanstad | middel | ||||
Het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling in de openluchtrecreatie - in samenhang met de vorenstaande Gemeenschappelijke Regelingen - tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu, het tot stand brengen en duurzaam in stand houden van het specifieke en gedifferentieerde karakter van het landschap door bescherming, ontwikkeling en consolidatie van de waarden die het in zich draagt. | |||||
Het DB bestaat uit de voorzitter en tenminste vier leden, aan te wijzen door het AB zijn midden. Het lid dat is benoemd door de gemeente Zaanstad heeft vier van de 28 stemmen in het algemeen bestuur. Besluitvorming in het AB over financiële jaarstukken met betrekking tot de participantenbijdrage vindt plaats op basis van een gewogen stemrecht, waarbij Zaanstad 4 van de 28 stemmen heeft. Besluitvorming in het AB over het overige beleid en uitvoering van het programma vindt plaats op basis van een gewogen stemrecht, waarbij Zaanstad 5 van de 40 stemmen heeft. Wethouder Vissers-Koopman is lid van het AB, plaatsvervanging door wethouder Verschuren | |||||
12,5% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 4.385 | € 4.826 | € 0 | |||
€ 167 | € 557 | € 0 | |||
€ 86 | € 491 | € 0 | |||
€ 204 | |||||
Recreatiegebied Twiske Het programma van het recreatieschap voor 2017 is voor het grootste deel conform planning uitgevoerd. Het programma 2017 van het recreatieschap heeft een onderschrijding ten opzicht van de begroting. het saldo is positiever dan begroot. De lasten zijn lager door werkzaamheden die in 2017 zijn opgestart, maar die in 2018 zijn afgerond. Daardoor worden de kosten voor het grootste deel in 2018 gemaakt. De baten zijn hoger door extra inkomsten uit evenementen. Inhoudelijk kent het programma van het Twiske goede vooruitgang. Het reguliere programma, groot onderhoud en vervangingen worden nagenoeg conform planning uitgevoerd. Daarnaast zit er schot in de dossiers Twiske Poort, evenementen en zorgboerderij De Marsen. Landschap Waterland Het programma voor 2017 is voor het grootste deel conform begroting uitgevoerd. Het jaar 2017 heeft vooral in het teken gestaan van de afronding van de van de verharding van de fietspaden in het Purmerbos en het meekoppelen van recreatievoorzieningen op de Markermeerdijk. | |||||
Het risicoprofiel van deelname aan de gemeenschappelijke regeling is gemiddeld. Het Twiske heeft de afgelopen jaren stappen gemaakt om te komen tot een begrotingsevenwicht. Dit is in 2016 bereikt. Het berekende weerstandsvermogen is voldoende. Zaanstad heeft voor onderdeel Twiske 16,7 % van de stemmen, voor onderdeel Waterland 8,3% van de stemmen. De GR zal in 2018 gewijzigd worden in verband met wettelijke verplichtingen, de fusie van enkele gemeenten in Waterland en de uittreding van de gemeente Alkmaar. Tot 2018 blijven de financiën van recreatieschap Twiske en recreatieschap Waterland gescheiden. De mogelijkheden tot uittreding uit de gemeenschappelijke regeling of beëindiging van de gemeenschappelijke zijn voor alle deelnemers beperkt. | |||||
| |||||
|
Huisvuil Centrale
hoog | |||||
Naamloze vennootschap | |||||
Alkmaar | hoog | ||||
De Huisvuil Centrale (HVC) heeft als doel het zeker stellen dat tegen de laagste kosten en op verantwoorde wijze het Zaanse rest-, grof- en gft-afval wordt verwerkt. | |||||
De commissaris werd benoemd door AIJZ. Door statutenwijziging benoemen AIJZ en CAW (West-Friese gemeenten) de commissaris gezamenlijk. AIJZ beheert de aandelen van de HVC. Gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) is houder van aandelen van de Huisvuil Centrale (HVC). De taken van het AIJZ beperken zich tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC, te weten het - via het bestuur van het AIJZ - adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene vergadering van Aandeelhouders van HVC. | |||||
9,07% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 89.440 | € 12 | ||||
€ 860.491 | € 54.500 | ||||
€ 7.575 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
Nieuwe aangepaste financiële structuur In de AVA van december 2015 is besloten tot een nieuwe financiële structuur waarbij de HVC in 2024 zelfstandig leningen kan aantrekken. Leningen die zijn gebaseerd op artikel 9 van de ballotageovereenkomst worden afgebouwd. Dit betreft dus gegarandeerde leningen waarbij de aandeelhouders hoofdelijk aansprakelijk zijn. De zogenaamde artikel 7 (oftewel de niet- gegarandeerde leningen) zullen volledig afgelost zijn in 2024. Daarnaast is het van belang dat HVC eigen vermogen opbouwt. Gestreefd wordt naar € 100-110 miljoen in 2024. Komende jaren is er geen uitkering van dividend en wordt er bezuinigd. | |||||
Het risicoprofiel van de HVC is hoog. Dit wordt veroorzaakt door grote financiële belangen in de HVC van Gemeente Zaanstad via de gemeenschappelijke regeling Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ) en onzekerheid over de ontwikkeling van de elektriciteitsprijs. Daarnaast participeert HVC in diverse consortia, waaronder het Windmolenpark. De publieke en maatschappelijke betrokkenheid bij HVC is hoog, afvalverwerking raakt de burger. Naar verwachting worden de risico’s de komende tijd kleiner. Dit heeft te maken met een aantal ontwikkelingen: Ten eerste wordt er de laatste jaren weer winst gemaakt door HVC, in tegenstelling tot de jaren daarvoor. De kans dat HVC “omvalt” is hierdoor uiterst gering, mede gestaafd door de gunstige bedrijfsvooruitzichten. Daar komt bij dat het eigen vermogen weer toeneemt en deels wordt gebruikt om de leningen versneld af te lossen. Daarnaast is het zo dat de Rekenkamer in haar onderzoek stelde dat Zaanstad door het aandeelhouderschap via AIJZ het risico loopt dubbel aansprakelijk te kunnen worden gesteld door de banken. Uit juridisch advies dat is opgesteld door de Brauw Blackstone Westbroek blijkt dat dit onwaarschijnlijk is. Hier dient nog wel juridisch en financieel gezien volledige duidelijkheid en zekerheid over te komen. Op basis hiervan is het risicoprofiel naar beneden bijgesteld, op met name de dimensie “omgeving”. Het risicoprofiel blijft wel in de categorie hoog vallen. | |||||
Na twee jaar van opeenvolgende hogere winst (2014, 2015) schrijft HVC in 2016 opnieuw winst. Het succesvolle project Gemini draagt voor een deel bij aan dit goede bedrijfsresultaat. Het netto resultaat over 2016 bedroeg afgerond € 7,6 miljoen. | |||||
De risico’s die kunnen worden onderkend zijn de lagere verwerkingstarieven op afval door landelijke overcapaciteit en structureel lagere energie-inkomsten als gevolg van lagere prijzen op de elektriciteitsmarkt. Daarnaast wordt als gevolg van de groeiende nadruk op scheiden van afval minder te verbranden afval aangeboden. Afval van niet-aandeelhouders (b.v. uit Engeland en Italië) wordt in concurrentie verworven. Het risico dat de garantstelling aan AIJZ wordt aangesproken (R470) is opgenomen in het gemeente brede risicomanagement en het weerstandsvermogen van de gemeente Zaanstad In 2015 zijn de type 2 activiteiten uitgebreid met een innovatief geothermieproject. Deze activiteiten zijn ondergebracht in een aparte dochteronderneming van de HVC die hiervoor wordt opgericht. Hiervoor is een statutenwijziging doorgevoerd en is een aparte ballotageovereenkomst opgesteld. Hiermee wordt vastgelegd dat aandeelhouders die niet deelnemen in deze activiteiten, waaronder de gemeente Zaanstad, niet de risico’s dragen, maar ook niet zullen meedelen in de winst. Ook al worden deze type 2 activiteiten ondergebracht in een dochteronderneming; door de consolidatieplicht komen de uiteindelijke verliezen en winsten voor de moedermaatschappij HVC N.V. Dit is dus een risico. Het is op dit moment lastig in te schatten hoe groot dat risico precies is, maar wordt beperkt ingeschat. | |||||
|
Betaalbare Koopwoningen Zaanstad
hoog | |||||
Besloten Vennootschap | |||||
Zaandam | hoog | ||||
Het doel van Betaalbare Koopwoningen Zaanstad (BKZ) is tweeledig: - Het bevorderen van de volkshuisvesting overeenkomstig het beleid van de gemeente Zaanstad - Het realiseren van kwalitatief hoogwaardige sociale koopwoningen in de gemeente Zaanstad; het via erfpacht beschikbaar stellen van deze woningen aan de gewenste doelgroep en het uitvoeren van een beleid teneinde deze woningen zoveel mogelijk voor de doelgroep te behouden | |||||
Gemeente Zaanstad is voor 100% eigenaar van de aandelen Het voltallig college vertegenwoordigt de enige aandeelhouder gemeente Zaanstad | |||||
100% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 16.254 | € 50 | ||||
€ 25.174 | € 0 | ||||
- € 100 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
BKZ kent inmiddels 3 modellen. De verkoop van alle 105 BKZ garantiewoningen woningen is in 2015 afgerond. De portefeuille van BKZ instap omvat eind 2017 ca. 79 contracten. De portefeuille van BKZ traditioneel omvat nu nog ca. 262 contracten. De portefeuille van BKZ erfpachtvariant omvat nu ca. 184 contracten. Na verkoop van de garantie- en erfpachtvariant nieuwbouwwoningen zit BKZ voor de bestaande modellen in een beheer fase , waarbij de nadruk komt te liggen om een goede beheersing van de financiën en cashflow en inzicht in het risico van het niet aflossen (afnemen van tranches). Op dit moment wordt verkend of BKZ kan participeren in nieuwe activiteiten in de woningmarkt. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan zullen eventuele voorstellen voor nieuwe activiteiten ter besluitvorming worden voorgelegd. Er is in 2017 gewerkt aan een verbeterde governance structuur van BKZ, waarbij elke activiteit in een aparte BV wordt ondergebracht. Deze nieuwe governance structuur is per 1 januari 2018 ingevoerd. BKZ heeft het model Duurzaam Funderingsherstel Zaanstad ontwikkeld. Dit model gaat om funderings- en cascoherstel in combinatie met het aanbrengen van energiebesparende maatregelen. Het model en de start met een pilot van 2 blokken van 6 woningen is in juli 2017 door de gemeenteraad vastgesteld. Het model is nu verder juridisch, financieel en technisch uitgewerkt. Helaas is eind 2017 de aanbesteding niet gelukt. In 2018 wordt er opnieuw aanbesteed. De start van de pilot is voor het 1e kwartaal 2019 gepland. | |||||
Het zwaartepunt van de risico's van BKZ liggen op het politieke en financiële vlak. De doelstelling van BKZ is bijdragen aan de volkshuisvesting binnen de gemeente Zaanstad. Deze doelstelling heeft politiek de aandacht. Vanwege de rekening courant en de leningsovereenkomst, die BKZ heeft afgesloten met de gemeente Zaanstad voor BKZ traditioneel tot een maximumbedrag van respectievelijk 5,5 miljoen euro en voor de Garantieregelingen tot 31 miljoen, is het financieel belang groot te noemen. | |||||
De jaarrekening 2017 is nog niet beschikbaar. We verwachten dat de cijfers uit de jaarrekening BKZ 2017 geen noemenswaardige impact heeft op het risicoprofiel. | |||||
| |||||
|
Regionale ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied
hoog | |||||
Naamloze vennootschap | |||||
Amsterdam | hoog | ||||
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON) is het uitvoeringsinstrument voor het (her)ontwikkelen van bedrijventerreinen zoals beschreven in het Masterplan Noordzeekanaalgebied. | |||||
Wethouder Verschuren vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Munnikendam. | |||||
33,3% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 5.834 | € 4.672 | € 500 | |||
€ 72.743 | € 50.600 | € 3.000/€ 35.000 | |||
€ 4.166 | -€ 1.162 | € 0 | |||
€ 0 | |||||
Zaanstad is aandeelhouder in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied (RON). Eén van de belangrijkste projecten van de RON is het project HoogTij. Bij de geprognosticeerde gronduitgifte voor het project HoogTij wordt uitgegaan van spoedige uitgifte van natte terreinen. Na de verkoop van 10 hectare in 2016, is in 2017 10 hectare aan het Havenbedrijf verkocht. Eind 2017 zijn de werkzaamheden voor het verleggen van de dijk en het ophogen van het terrein nagenoeg afgerond. Het Havenbedrijf heeft inmiddels de werkzaamheden voor de realisering van een kade aanbesteed. Met een CT Vrede en GAM Bakker zijn inmiddels overeenkomsten gesloten voor de vestiging op het natte gedeelte. De projecten HoogTij, Bruynzeel, PolanenPark en Houtcentrum zijn bestuurlijk, beleidsmatig en financieel van belang en worden afgemaakt. De levering van de grond op het Bruynzeelterrein aan IKEA heeft in 2017 plaats gevonden. Binnen HoogTij is duidelijk zichtbaar dat de markt zich herstelt. In 2017 zijn ook voor het droge gedeelte een aantal koop- / erfpachtovereenkomsten gesloten. | |||||
Het risicoprofiel van de RON is hoog. Naast de grote financiële belangen ligt in de uiteindelijke realisatie van bedrijvenpark HoogTij ook een groot maatschappelijk en ruimtelijk-economisch belang. | |||||
Op 22 september 2015 vond besluitvorming plaats over de doorstart van Hoogtij en de daaraan gekoppelde financiering, met daarbij een meer dan sluitende businesscase. Daarna heeft Zaanstad de eerder getroffen verliesvoorziening 'NZKG' laten vrijvallen in haar gemeentelijke jaarrekening 2015. De resultaten van de jaarrekening 2014 en 2015 zijn in deze vrijval van de gemeentelijke voorziening verwerkt. Naar aanleiding van dit besluit zijn er geen andere financiële gevolgen. De jaarrekening 2016 en het ondernemingsplan 2018 geeft hiertoe ook geen reden. | |||||
| |||||
|
Houdstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek Waterland
laag | |||||
Naamloze vennootschap | |||||
Zaandam | laag | ||||
Houdstermaatschappij Energiebedrijf Zaanstreek Waterland (Houdstermaatschappij EZW) heeft als doel het houden van de aandelen Nuon Energie Noord West NV (Nuon ENW NV) en Alliander NV. | |||||
Wethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Straat. | |||||
54,2% | |||||
2016 | 2017 | ||||
30.420 | € 4 | ||||
1.571 | € 0 | ||||
1.012 | € 0 | ||||
€ 0 | |||||
In het B&W besluit 2017/55033 wordt het besluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de Houdstermaatschappij EZW tot ontbinding per 1 janurai bekrachtigd. Hierdoor is gemeente Zaanstad rechtstreeks aandeelhouder in Alliander NV per 1 januari 2018 en is Alliander een verbonden partij van gemeente Zaanstad. De Houdstermaatschappij EZW blijft na de overdracht voorlopig in stand. De daadwerkelijke liquidatie van de Houdstermaatschappij EZW kan pas plaatsvinden als alle vorderingen en schulden, inclusief de belastingaanslagen, volledig zijn afgewikkeld. |
Bank Nederlandse Gemeenten
middel | |||||
Naamloze vennootschap | 1914 | ||||
Den Haag | middel | ||||
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen met een maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. | |||||
Wethouder Munnikendam vertegenwoordigt de gemeente in de AvA, plaatsvervanging wethouder Straat. Zaanstad is niet vertegenwoordigd in de RvC. | |||||
0,07% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 4.486.000 | € 4.953.000 | € 944 | |||
€ 149.514.000 | € 135.041.000 | € 0 | |||
€ 369.000 | € 393.000 | € 0 | |||
€ 0 | |||||
BNG Bank kijkt tevreden terug op het jaar 2016. De nettowinst is in 2016 fors gestegen naar € 369 mln. De bank heeft haar in 2015 aangescherpte strategie verder ingevuld door zich met nieuwe producten zoals de Energietransitie Financieringsfaciliteit nog sterker te richten op de klant en op verduurzaming van haar balans. Zie voor verdere toelichting het uitgebreide persbericht van BNG | |||||
Gemeente Zaanstad heeft beperkt zeggenschap 416.268 aandelen op 55.690.720, 0,07% | |||||
Zie ontwikkelingen en jaarcijfers. | |||||
| |||||
|
Masterplan Noordzeekanaalgebied
middel | |||||
Stichting | |||||
IJmuiden | middel | ||||
Het op duurzame wijze versterken van de regionale economie in het Noordzeekanaalgebied door het benutten van de potentie van het regionale haven- en industrieel complex. | |||||
Wethouder Straat is lid van het stichtingsbestuur, vervanging wethouder Munnikendam. | |||||
17% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 239 | € 261 | € 0 | |||
€ 498 | € 0 | € 0 | |||
€ 52 - | € 7 - | € 0 | |||
€ 29 | |||||
De visie Noordzeekanaalgebied 2040 en de bijbehorende uitvoeringsagenda bepalen het activiteitenprogramma van de stichting Masterplan Noordzeekanaalgebied. Het samenwerkingsverband voert een deel van de uitvoeringsagenda-activiteiten uit, een deel in afspraken tussen afzonderlijke deelnemende partijen. De uitwerking van de wijziging geluidscontouren zal in de uitwerking voor Zaanstad ook in 2016 en 2017 veel aandacht vragen. Eind mei is het Uitvoeringsprogramma Noordzeekanaalgebied 2017 Noordzeekanaalgebied 2017 aangeboden aan Zaanstad. Het Uitvoeringsprogramma NZKG is de jaarlijkse vertaling van de bestuurlijke agenda van de Visie. In het Uitvoeringsprogramma zijn de lopende activiteiten en projecten beschreven voor realisatie van de visie. Hoe intensief wordt de ruimte langs het Noordzeekanaal gebruikt en hoe ontwikkelt de ruimte-intensivering zich in de tijd? De Monitor Ruimte Intensivering (RI) beantwoordt deze vragen en wordt gebruikt bij de discussie over een eventuele uitbreiding van de NZKG-havens (in Houtrakpolder). De basis voor de Monitor is de Kadernotitie Ruimte Intensivering, waarin de criteria staan die de intensivering toetsen. Het Bestuursplatform Noordzeekanaalgebied heeft deze notitie vastgesteld. De monitor RI is een belangrijk middel om de doelstellingen van de Visie NZKG 2040 te kunnen realiseren en met de vaststelling van de basis hiervoor, de Kadernotitie, gaat een uniek ruimtelijk project in Nederland van start. Daarnaast wordt nu gewerkt aan een leefbaarheidsanalyse en aan de analyse van projecten voor de duurzame havenontwikkeling. In opdracht van het Bestuursplatform NZKG is een onderzoek gehouden met het doel inzicht te krijgen in hoe verschillende groepen gebruikers de leefbaarheid in het Noordzeekanaalgebied ervaren. Hierover is in mei een rapport beschikbaar gekomen 'Leefbaarheid in het Noordzeekanaalgebied- de beleving volgens de gebruikers (meting 2016)'. | |||||
Het risicoprofiel van stichting Masterplan NZKG is gemiddeld. De financiële bijdrage vanuit Zaanstad is laag: € 29.400. De publieke betrokkenheid is relatief hoog. Als gevolg van groei van de zeehaven nemen de economische activiteiten toe en daardoor ook de werkgelegenheid. In samenhang daarmee is een nieuwe geluidscontour opgesteld voor de industrieterreinen Westpoort en HoogTij en heeft Zaanstad bestuurlijk afspraken gemaakt om overlast voor Zaanstad zo veel mogelijk te beperken. De gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam hebben deze afspraken inmiddels schriftelijk bevestigd. Het uitwerken van het isolatieproject is van start gegaan. Er is intensief contact met het Havenbedrijf Amsterdam om in beeld te houden hoe zij vorderen met het terugdringen van de overlast. Concrete aanwijzingen dat het gaat lukken zijn er nog niet. Gemeente Zaanstad heeft 1 van de 6 stemmen in het bestuur (17%). | |||||
Het Stichtingbestuur heeft de jaarrekening 2016 in april 2017 vastgesteld. Er wordt ingeteerd (€ 51.717) op de relatief hoge reserve van de Stichting (€ 238.617 per 31 december 2016). | |||||
| |||||
|
Vereniging Bedrijvenpark Westzanerpolder/Bedrijvenpark HoogTij
laag | |||||
Vereniging | |||||
Zaandam | laag | ||||
Bevordering van het kwaliteitsniveau en de behartiging van de gezamenlijke belangen van de eigenaren van de gronden en gebouwen in het bedrijvenpark Hoogtij. | |||||
Een medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad. Er participeert niemand van het college in het bestuur. Ieder lid is bevoegd tot het uitbrengen van een zodanig aantal stemmen als overeenkomt met iedere vierkante meter grond in het bedrijvenpark waartoe het lid is gerechtigd is Het algemeen bestuur bestaat uit 3 leden, Zaanstad levert de secretaris. | |||||
0% | |||||
2016 | 2017 | ||||
€ 0 | |||||
€ 105 | € 0 | ||||
€ 0 | € 0 | ||||
€ 64 | |||||
Zaanstad neemt ook de komende vier jaar deel aan de Vereniging Bedrijvenpark HoogTij (VBH). Een medewerker van de gemeente Zaanstad is benoemd als vertegenwoordiger van Zaanstad. VBH is een vereniging waarin de grondeigenaren en de gevestigde ondernemers participeren. KG Parkmanagement geeft invulling aan het parkmanagement. De vereniging is verantwoordelijk voor een blijvende kwaliteit van de openbare ruimte, de kavels en de gebouwen. Dit is van cruciaal belang voor een goed vestigingsklimaat, nu en in de toekomst. De vereniging is het eerste aanspreekpunt voor de ondernemers op HoogTij. Zo kunnen ondernemers wensen en ideeën over bijvoorbeeld de uitstraling en de veiligheid bespreken. In 2017 zijn er meerdere kavels verkocht op het bedrijventerrein in Westzaan. De verwachting is dat de belangstelling de komende jaren verder toeneemt. Zaanstad blijft zich dan ook in de toekomst inzetten om, samen met de grondeigenaren en ondernemers, de kwaliteit van het bedrijventerrein te behouden en te versterken |