bedragen x € 1.000

Aandeel in het totaal

Portefeuillehouder:      

Programmadoelstelling en de rol van de gemeente

Zaanstad is door haar combinatie van wonen, werken, landschap en industrie een unieke gemeente. Daarnaast is de gemeente onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Door deze facetten is er volop potentie om te ontwikkelen. Het gevarieerde woningaanbod, goede bereikbaarheid, behoud van cultuurhistorisch erfgoed en landelijk gebied dragen bij aan deze ontwikkeling. Verdere versterking van kwaliteit van wonen, leven en werken in de stad maakt dat de stad ook in de toekomst een fijne plek is om te zijn. In MAAK.Zaanstad is versterking van kwaliteit gekoppeld aan de groei van de stad. De druk op de Zaanse woningmarkt neemt toe door vergrijzing en toenemende trek naar de Metropoolregio Amsterdam. Zaanstad kiest er bewust voor om deze groei te faciliteren en de komst van meer mensen en de bouw van extra woningen te gebruiken om kwaliteit  aan onze stad toe te voegen. Meer diversiteit in het woningaanbod, zodat Zaankanters gemakkelijker een wooncarrière kunnen maken in eigen stad. Een uitgebreider aanbod van zaken als cultuur, sport en horeca. Goed onderwijs en ruimte om te ondernemen. Nieuwe verbindingen in de stad, en met de rest van de Metropool.

Er is samen met de stad gekozen voor binnenstedelijke ontwikkeling. Dat betekent groei in de bestaande stad en het transformeren van bedrijventerreinen.

MAAK.Zaanstad is een stevige ambitie. Bij de realisatie komen complexe vraagstukken voorbij, zoals het transformeren van bedrijventerreinen, het toevoegen van woningen in de bestaande stad, het op peil houden van het voorzieningenniveau en het garanderen van de bereikbaarheid. Waar het in de jaren van de crisis vaak ging om faciliteren, dereguleren en ontwikkeling loskrijgen, is voor de totstandbrenging van de ambitie en de daarbij horende complexe vraagstukken sterkere sturing en een meer actieve rol van de gemeente nodig. Dat gaat dan zowel om inzet van het publiekrechtelijke instrumentarium als om gebiedsontwikkeling.  

Het is van belang om regelmatig de vraag aan de stad te stellen of de gemeente de goede dingen doet. Dit gebeurt onder meer middels MAAK.Zaanstad.

Ook de wetgever speelt in op de veranderende rol van de overheid en trends voor de fysieke leefomgeving, zoals het centraal stellen van participatie of nieuwe vormen van gebiedsontwikkeling. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de Omgevingswet is 2017 het jaar waarin de verkenningen leiden tot daadwerkelijke veranderingen van kaders, beleid en processen.

De gemeente is verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening binnen de gemeentegrenzen; hiervoor stellen wij bestemmingsplannen op. Vooruitlopend op de invoering van de Omgevingswet heeft de gemeente ervoor gekozen alvast in de geest van de Omgevingswet te werken. Hierdoor komt de focus meer te liggen op de totale fysieke leefomgeving.

Terugblik

De druk op de woningmarkt is fors opgelopen. De grote vraag en de hoge prijzen in Amsterdam hebben hun effect op de regio. Zaanstad komt steeds meer in beeld bij ontwikkelaars en beleggers. Daardoor worden veel bouwinitiatieven bij de gemeente ingediend. De aandacht en inzet vanuit de gemeente is daarmee komen te liggen op de realisatie van woningen. De bouwproductie is nog niet op het niveau zoals in de ambitie benoemd. Dat heeft vooral te maken met de complexiteit van veel binnenstedelijke bouwlocaties in Zaanstad. In 2017 is een aantal maatregelen genomen, die ervoor moeten zorgen dat de woningproductie de komende jaren fors gaat toenemen (onder meer door uitbreiding van ambtelijke capaciteit en extra inzet op realisatie van een aantal grotere projecten). De woningbouwopgave blijft onverminderd groot, de beschikbare ruimte wordt kleiner. Gezien de landelijke discussie met betrekking tot bouwen in het groen en Zaanstad ervoor kiest hierin niet te willen bouwen, geeft het des te meer aan dat Zaanstad voor een grote binnenstedelijke verdichtingsopgave staat.

Ondanks uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet verloopt de implementatie van de Omgevingswet en het vormgeven van de instrumenten van de Omgevingswet zoals gepland. Landelijk wordt Zaanstad nog steeds gezien als koploper. De samenwerking met de provincie Noord-Holland verloopt voorspoedig en is in de fase gekomen waarbij dit concreet gemaakt gaat worden in de vorm van afspraken over locatieontwikkeling rondom knooppunt Kogerveld.

De risicoanalyses MAAK.Zaanstad zijn opgesteld en worden opgenomen in de jaarlijks op te stellen MAAK.rapportages. De analyse van Centrum Oost en de Kogerveldwijk is aangeboden in combinatie met de participatieaanpak voor Centrum Oost, de Kogerveldwijk en Achtersluispolder, welke op 30 november 2017 door de raad is vastgesteld.

Op het gebied van woningaanbod kregen een aantal thema’s specifieke aandacht. Er komen steeds minder sociale huurwoningen vrij, wat leidt tot langere wachttijden, met name voor starters. Om die reden hebben de corporaties de verkoop van huurwoningen in 2017 teruggeschroefd. Daarnaast is gezocht naar mogelijkheden om de sociale woningvoorraad effectiever te benutten.

Erfgoed en de Zaanse identiteit zijn terugkerende thema’s bij alle gebiedsontwikkeling-opgaven. In 2017 zijn weer een aantal nieuwe monumenten aangewezen. In 2017 heeft het college het Groen- en Waterplan vastgesteld en aan de raad voorgelegd. Het Groen- en Waterplan geeft regels hoe om te gaan met het groen en water bij ruimtelijke ontwikkelingen. Daarnaast zijn de fiets- en wandelpaden in de Omzoom tussen IJ en Z gerealiseerd.

Om in de toekomst goed bereikbaar te blijven, zijn in 2017 verdere stappen gemaakt. De kansen voor het spoor onder de grond zijn in 2017 uitgewerkt. De raad heeft intussen een voorkeursvariant gekozen. Het onderzoek naar permanente openstelling van de busbrug is uitgevoerd en in 2018 zal de nieuwe partij de bootverbinding in Zaanstad gaan uitvoeren. Het fietsplan ligt op koers, het netwerk wordt steeds completer. De fietssnelweg tussen Zaandam en Amsterdam is officieel geopend en in Noord is het Dik Trom pad gereedgekomen.