1 Reduceren milieubelasting0 1 0 0
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Realisatie 2017 | Streef- waarde | Bron |
---|
Bodem: Het aantal spoedlocaties bodemverontreiniging als percentage van het totaal aantal bodemlocaties | 37% (2011) | 1% | | 1% | 1% | Gemeentelijke registratie |
Percentage inwoners dat ernstige hinder ondervindt van lawaai van auto’s | 24% (2009) | 10% | 7% | 10% | 7% | Zaanpeiling |
Percentage inwoners dat ernstige hinder ondervindt van lawaai van treinen | 6% (2009) | 1% | 2% | 1% | 2% | Zaanpeiling |
Percentage inwoners dat ernstige hinder ondervindt van lawaai van fabrieken | 8% (2009) | 4% | 3% | 4% | 3% | Zaanpeiling |
Het aantal geur gehinderde woningen dat voldoet aan de streefkwaliteit (meetfrequentie van eens per vijf jaar) | | - | 12% | - | 12% | Gemeentelijke registratie |
1.1 Uitvoeren Ruimtelijke Milieuvisie
Om de leefbaarheid te verbeteren, wil de gemeente belemmeringen wegnemen voor nieuwbouwprojecten. Hiervoor voeren wij de volgende projecten uit:
• Bodemprogramma 2016-2020
• Actieprogramma Geluid 2013-2018
• Implementatie Zaans Geurbeleid 2016
Het bodemprogramma moet ervoor zorgen dat in 2016-2020 en daarna sprake is van een bodemkwaliteit zonder onaanvaardbare risico’s voor onze inwoners bij het huidige gebruik. Ons streven is dat alle locaties waarbij sprake is van onaanvaardbare ecologische en verspreidingsrisico’s zijn gesaneerd of beheerst. Verder willen we dat alle bodem- en ondergrondaspecten integreren in het proces van ruimtelijke planvorming. Met behulp van extra budget vanuit het Rijk zijn we in 2016 gestart met de aanpak van risico’s als gevolg van diffuse bodembelasting, vooral vanwege loodverontreiniging. Onderdeel hiervan is een subsidieregeling.
Geluid is een belangrijke factor in de waardering van de woonomgeving. In het Actieplan Geluid 2013-2018 zijn maatregelen opgenomen om de geluidhinder terug te dringen. Deze maatregelen hebben vooral betrekking op wegverkeerlawaai. Dit is de voornaamste bron van geluidhinder en de gemeente heeft hier direct invloed op. Een belangrijke maatregel is het toepassen van stille wegdekken. Verder neemt Zaanstad deel aan diverse overlegstructuren om invloed uit te oefenen op de geluidhinder van Schiphol. In 2017 wordt gestart met het actualiseren van de wettelijk verplichte geluidskaarten waarmee de geluidbelasting in Zaanstad in beeld wordt gebracht.
In Zaanstad staan relatief veel bedrijven die geur uitstoten. Met het nieuwe geurbeleid beoogt de gemeente de leefbaarheid verder te verbeteren, de bedrijvigheid nabij woningen duurzaam te laten voortbestaan en ruimte voor woningbouw. Binnen de gemeente is geur een belangrijk punt van aandacht (zie programma 4). In 2017 passen wij de methodiek van het Zaans Proeflokaal gemeentebreed toe. Daarmee lopen wij vooruit op de integrale aanpak van de Omgevingswet.
Activiteiten:- Uitvoeren van het bodemprogramma, waaronder aanpak van diffuse bodemverontreiniging zoals lood, saneren of beheersen van spoedlocaties
- Implementeren van het Zaans Geurbeleid 2016
- Uitvoeren van het Actieplan geluid, waaronder het toepassen van stille wegdekken bij renovatie en het actualiseren van de geluidskaart
Er is in het afgelopen jaar veel aandacht geweest voor diffuse bodemverontreiniging. In het bijzonder voor het vaststellen van het Zaans saneringscriterium voor lood dat overal in Nederland navolging heeft gekregen en voor de pilot in tuinen van particuliere woningeigenaren. Deze pilot krijgt een vervolg.
Het verkennen van nadere samenwerkingsmogelijkheden op het gebied van bodemsanering met gemeente Amsterdam.
De vergunningen van de meest geurrelevante bedrijven zijn geactualiseerd. De contouren van het Zaans Geurbeleid zijn in beeld, dit betekent dat de plannen in de gebieden rondom bedrijven ruimtelijk kwalitatief kunnen worden beoordeeld.
Het Actieplan geluid is in 2017 uitgevoerd. In 2018 zal een nieuw actieplan worden voorbereid.
2 Zaanstad klimaatneutraal0 1 0 0
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Realisatie 2017 | Streef- waarde | Bron |
---|
De hoeveelheid uitgestoten kton CO₂ | 740 (2009) | 670 | 655 | | 0 | www.energieinbeeld.nl |
Aantal aansluitingen met zonne-opwekking | 1.300 | 2.300 | 2.000 | | 20.000 | www.energieinbeeld.nl |
Hernieuwbare elektriciteit ( % elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa.) | | - | | | | |
2.1 Uitvoeren Zaanse Energie Agenda
Naar aanleiding van de evaluatie van het klimaatprogramma is de routekaart behorend bij het Integraal Klimaatprogramma 2010-2020 aangescherpt tot een energieprogramma dat ruimte en inspiratie geeft. Zo kunnen inwoners en ondernemers hun ambities op het gebied van duurzaamheid waarmaken. Energiereductie, het verduurzamen van de energieproductie en innovatie/hergebruik blijven de pijlers waarlangs we werken.
Op basis van de raadsmotie tot versnelling van de CO2-reductie is een plan opgesteld, waarin haalbare doelen zijn gesteld. Dit plan vormt de onderlegger voor de (nieuwe) cijfers in de begroting. Hierbij is het streven om een reductie van 100kton in 2020 te laten plaats vinden, met een uiteindelijk streven om uit te komen op 0kton en zo snel als mogelijk een volledige overstap op duurzame energtie te realiseren. Het college borgt daartoe de aanpak van de aanpak van de Zaanse Energie Agenda, zodat na 2020 verduurzaming met krcht voortgezet wordt.
De focus ligt op de inzet van de gebouwde omgeving, waarbij nadrukkelijker dan voorheen wordt gewerkt aan de markt/klantbenadering met de ontwikkeling van productmarktcombinaties voor onze burgers en bedrijven.
Een grote bijdrage aan CO2-reductie realiseert de gemeente middels een integrale aanpak voor de verbetering van de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad. Een andere grote bijdrage wordt gerealiseerd bij het bedrijfsleven. In samenwerking met de Omgevingsdienst staat een stimulerings- en handhavingsprogramma centraal in de aanpak.
Middels nieuwe systemen en door te acteren in MRA verband kunnen wij onze plannen in grotere context brengen en onder de aandacht brengen bij potentiële partners. Hierdoor is het mogelijk om plannen op te schalen, waardoor dergelijke energietransitie projecten ook door het Rijk worden erkend.
We blijven in overleg met de provincie ten aanzien van de ontwikkeling van windmolens langs het Noordzeekanaal. Door zowel in bestaande als nieuw te ontwikkelen gebieden geen gebruik (meer) te maken van aardgas, zoals verwoord in MAAK.Zaanstad, kan een kwalitatieve opwaardering plaatsvinden in de nieuwe woningvoorraden. De Omgevingswet biedt mogelijkheden om het duurzaamheidsbeleid verder vorm te geven.
Activiteiten:- Smart grids-aanpak in stadhuis; ontwikkelen van EnergieAtlas in Zaanstad
- Organiseren van energiecafés en andere communicatiemiddelen voor klantbenadering
- Energy Service Company stimuleren (zoals voor PV op huurwoningen)
- Het stimuleren van actief gebruik van EnergieAtlas in Zaanstad
- Inzet op Energietransitie als onderdeel van de Omgevingsvisie en plannen
- Het borgen van het Zaanse Energieprogramma, zodat na 2020 verduurzaming voortgezet wordt
- Procesbegeleiding pilot 0-op-de-meter-woningen
- Ontwikkeling van slimme productmarktcombinaties
- Energieagenda verbinden met Informatievoorziening (IV) strategie
- Ontwikkeling warmtenet in Zaanstad Noord en Zaanstad Oost
- Acteren op MRA niveau en middels regionale verbanden/activiteiten/onderzoeken. Voorbeelden hiervan zijn het warmtenet en SMART grids
- Lokaal opgewekte energie lokaal uitwisselen, door middel van de uitvoering van bijvoorbeeld Het Handelsplatform (075Groen)
In 2017 hebben, naast het activeren van bewoners en bedrijven, drie grote bewegingen centraal gestaan, waarbij de uitrol van Aardgasloos Bouwen volop aan de orde is geweest. Het college heeft vooruitlopend op nieuwe wetgeving de ambitie uitgesproken om nieuwbouw zonder gasaansluiting tot nieuwe standaard te maken. Op dit moment is ongeveer 75% van de in procedure genomen nieuwbouw aardgasloos.
Daarnaast zijn met marktpartijen afspraken gemaakt over de laatste stappen tot oprichting van energieplatform Zaanse Groene. Verder is de marktontwikkeling van een warmtenet in Zaandam Zuid Oost in de laatste fase.
Eind 2017 is de kredietfaciliteit voor verduurzaming vastgesteld. Deze regeling biedt Zaanse energiegebruikers de mogelijkheid om hun verduurzaming tegen aantrekkelijke voorwaarden te financieren.
3 Hergebruik grondstoffen0 2 0 0
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Realisatie 2017 | Streef- waarde | Bron |
---|
Hoeveelheid gescheiden afval als % van de totale hoeveelheid ingezameld afval | 40% | 45% | 50% | | 75% | Sorteeranalyses en afvalmonitor |
Omvang huishoudelijk restafval kg per inwoner (0 meting in 2014) | | - | - | | - | CBS |
3.1 Vaststellen en uitvoeren Grondstoffenplan
In de Inventarisatie Grondstoffenplan geven wij richting aan de doelstelling huishoudelijk afval. De doelstelling betekent een halvering van de hoeveelheid restafval in 2020 ten opzichte van 2013 en is ingegeven door de wens om milieudoelstellingen te behalen en de kosten voor afvalinzameling voor de burger op termijn beheersbaar te houden. Het Uitvoeringsprogramma 2016-2019 omvat een vernieuwd inzamelsysteem. Hiermee kunnen we het voor inwoners makkelijker maken om grondstoffen te scheiden. Het programma bevat een communicatiestrategie en een werkwijze ten aanzien van prijsstelling en beloning. Dit zal leiden tot een ander takenpakket van HVC. In het kader van het Grondstoffenplan is een nieuw concept ontwikkeld voor een grondstoffencentrum: een milieustraat (al dan niet ter vervanging van de huidige milieustraat de Spierling), waarin de ambities van Zaanstad voor hergebruik van grondstoffen centraal staan.
Activiteiten:- Start implementatie visie HVC
- Regie voeren dienstverleningsovereenkomst HVC
- Uitvoeren van het grondstoffenplan 2016-2019
De visie HVC is vastgesteld en er is gestart met de implementatie. Ook is de huidige dienstverleningsovereenkomst (DVO) met HVC geëvalueerd. In 2018 volgen voorstellen voor de periode na 2020.
Tot slot is in de afgelopen zomer het Grondstoffenplan vastgesteld. In de komende twee jaar wordt dit plan uitgevoerd.
3.2 Grondstoffenrotonde
Het uitgangspunt van een zogenoemde ‘circulaire economie’ is dat grond- en reststofstromen worden hergebruikt. Reststromen zijn producten, materialen, grondstoffen en energie die vrijkomen bij ondernemingen en productieprocessen en die binnen deze onderneming of bij dit productieproces niet meer nuttig inzetbaar zijn. Zaanstad wil, in samenwerking met de regio, met een ‘grondstoffenrotonde’ bijdragen aan de totstandkoming van deze circulaire economie door reststromen op een duurzame wijze te benutten. Hiermee stimuleren wij de aantrekkingskracht van de gemeente als vestigingslocatie en dragen wij bij aan de gemeentelijke klimaatdoelstellingen.
Activiteiten:- In afstemming met de regio een bijdrage leveren aan een circulaire economie
- Starten met de uitvoer van de grondstoffenrotonde
In het kader van het MRA-programma Circulaire Economie is Zaanstad inmiddels de trekker van pilot Grondstoffenrotonde geworden. In 2017 is het concept ontwerpplan ontwikkeld voor de nieuwe fysieke Grondstoffenrotonde in Zaandam. In 2018 wordt dit aan de raad aangeboden.
In 2017 heeft Zaanstad gewerkt aan de concept ontwikkeling en het schetsontwerp. Ook is een architect ingehuurd die gewerkt heeft aan het definitief ontwerp.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie 2016 | Begroting 2017 | Realisatie 2017 | Streef- waarde | Bron |
---|
Het aandeel van de aangeboden dieren dat wordt opgevangen door het dierenasiel dan wel de vogelopvang | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | Organisatie Dierenasiel en Vogelopvang |
4.1 Ondersteuning dierenasiel en vogelopvang
Zaanstad ondersteunt het dierenasiel en de vogelopvang met een financiële bijdrage conform de geldende overeenkomsten met de Stichting Dierenwelzijn en de Vogelopvang.
Activiteiten:- De gemeente voert de regie op de geldende overeenkomsten
In het vierde kwartaal van 2017 is op verzoek van de raad schriftelijk gerapporteerd over de voortgang van het dierenwelzijnsbeleid. Naar aanleiding van motie 38 ‘ondersteuning vrijwilligers dierenopvang’ heeft de vrijwilligersorganisatie Zaankantersvoorelkaar contact opgenomen met de vogelopvang in Krommenie en de Zaanse Stichting Dierenzorg. Dit om beide organisaties te helpen om vrijwilligers te vinden.
In 2018 wordt in beeld gebracht wat de financiële situatie is van de twee dierenorganisaties.
Vogelopvang in Krommenie heeft op verzoek van de gemeente ingezet op professionalisering. In 2017 is dit verder uitgewerkt door een samenwerkingsverband aan te gaan met de landelijke Dierenbescherming.