Het Handhavingsprogramma 2017 is uitgevoerd, waarmee uitvoering is gegeven aan het meerjarige Handhavingsbeleidsplan Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) 2016-2018 In het onderstaande overzicht zijn de resultaten van een aantal handhavingsthema’s vermeld.

Handhavingstaak

Indicator

Resultaat 2017

Resultaat
2016

Veilig uitgaan

Toezicht en handhaving horeca

aantal periodiek gecontroleerde horeca inrichtingen

74

171

Toezicht en handhaving horeca

aantal controles evenementen

21

14

Toezicht en handhaving horeca

aantal meldingen over evenementen

19

59

Toezicht en handhaving horeca (ondermijning)

Aantal gesloten panden

12

5

Toezicht en handhaving verkoop en verstrekken alcohol (DHW)

aantal leeftijd controles slijterijen en supermarkten  

68

172

Toezicht en handhaving horeca

aantal aankooppogingen bij  para commerciële inrichtingen met minder jarige testkopers

17

10

Openbare ruimte

Onjuist aangeboden afvalzakken

aantal verstuurde € 127 brieven
waarvan aantal verstuurde € 127 in Poelenburg

1.335
(413)

961
(220)

Toezicht op Digitaal opkoperregistratie

aantal uitgevoerde controles registratiesysteem opkopers

26

59

Fout en hinderlijk parkeren

aantal ontvangen meldingen parkeeroverlast
aantal opgelegde parkeerboetes
aantal opgelegde parkeerboetes blauwe zone
aantal opgelegde boetes Busbrug

1.094
5.885
1.181
3.378

1.089
6.020
753
6.726

Betaald parkeren

aantal opgelegde naheffingsaanslagen
verhogen betalingsbereidheid

20.713
96,5%

15.947
96,1%

Fietsen handhaving

aantal gestickerde fietsen
aantal verwijderde fietsen

3.646
2.409

4.453
2.244

Bestaande bouw en ruimtelijke ordening

Brandveilig gebruik bouwwerken

aantal reguliere  uitgevoerde controles bij bouwwerken met een gebruiksvergunning categorie 1, 2 en 3
aantal reguliere  uitgevoerde controles bij bouwwerken met een meldingsplicht categorie 1 en 2 en algemeen gebruik
aantal uitgevoerde controles via zelftoezicht

181

80

245

210

227

50

Funderingen

aantal bouwblokken in monitoring

3.577

3.582

Galerijflats

aantal aangeschreven eigenaren en beheerders van flatgebouwen n.a.v. onderzoeksplicht

9

-

Zwembaden

Aantal aangeschreven zwembaden n.a.v. onderzoeksplicht

9

-

Breedplaatvloeren

aantal aangeschreven breedplaatvloeren n.a.v. onderzoeksplicht

48

-

Openbaar water

Toezicht vaarregels Zaans water

aantal juridische procedures n.a.v. toezicht op locaties die geen ligplaats zijn
aantal aangesproken schippers (inclusief juridische procedures) n.a.v. toezicht op locaties die geen ligplaats zijn

-

464

44

Toezicht vaarregels Zaans water

aantal gecontroleerde schepen op ligplaats innemen langer dan 2 maanden

30

28

Kinderdagverblijven

Toezicht Kinderdagverblijven en peuterspeelzalen

aantal uitgevoerde steekproefcontroles door de GGD van de geregistreerde gastouders
aantal uitgevoerde voorinspecties door GGD

30

26

7

61

Meldingen

aantal ontvangen meldingen bestaande bouwen, ruimtelijke ordening en  horeca

409

360

aantal meldingen jeugdoverlast

1.139

1.801

WOB verzoeken

11

37

Veilig uitgaan
In 2017 (74) zijn veel minder horeca inrichtingen gecontroleerd dan in 2016 (171). Van de naar schatting 430 horeca inrichting met een vergunning zijn er 74 integraal gecontroleerd. Dat komt overeen met 17%. Het gaat hier niet alleen om de DHW. Het cijfer zegt iets over het aantal inrichtingen dat is gecontroleerd niet over het aantal uitgevoerde controles. Dat ligt vele malen hoger. De controles waren gericht op geur, geluid, sluitingstijden, aanwezigheid leidinggevende en schenken van alcohol.

In 2017 is extra ingezet op een veilig verloop van de evenementen en te zorgen dat deze minder overlast veroorzaken voor de omgeving. Dat heeft er toe geleid dat er in 2017 drie keer zo weinig (19) meldingen van overlast van evenementen zijn ontvangen dan in 2016 (59). Daarnaast was er een toename het aantal acties en verzoeken om horecagelegenheden, bedrijven of (drugs) panden te sluiten  i.s.m. politie en het OM. Overtreders zijn steviger aangepakt. Enkele voorzieningen zijn tijdelijk gesloten vanwege ernstige of herhaalde overtredingen en signalen van ondermijning (12 t.o.v. 5 in 2016). Daarnaast is de samenwerking met de politie op dit thema verbeterd.

De Zaanse politie controleert elke weekeinde structureel binnen de horeca concentratiegebieden. Iedere weekeind controleren zij horecabedrijven op sluitingstijden en terrassen. Zo kreeg de gemeente 11 bestuurlijke rapportage van de politie over sluitingstijden en overtredingen van terrassen. In een aantal gevallen heeft dit geleid tot sluitingen van horecabedrijven voor een aantal weken en het starten van handhavingtrajecten.

Er zijn dit jaar de helft minder supermarken en slijterijen (68) gecontroleerd op de verkoop van alcohol aan jongeren dan in 2016 (172). Uit het de resultaten van de testkopersonderzoeken blijkt dat er een stijging is te zien in de naleving van de regels. Daarom zijn er in 2017 minder controles uitgevoerd. De Boa’s nemen tijdens hun surveillance ook alcoholverbodzones mee waar dus geen alcohol genuttigd mag worden. 

In 2017 is een steekproef gehouden met jonge testkopers om bij de in 2016 gecontroleerde snackbars en avondwinkels alcohol te kopen. Er zijn in totaal 2 avondwinkels (2 overtredingen) 1 lunchroom (overtreding) en 13 snackbars ( 3 keer overtreding) gecontroleerd.
In totaal zijn er 2 snackbars, 1 avondwinkel en 1 lunchroom aangeschreven. Een avondwinkel en 1 snackbar verbeurde hun opgelegde dwangsom uit 2016. Op basis van deze resultaten zal in 2018 weer met jonge testkoper worden geprobeerd alcohol te kopen, maar dan onder andere bij para commerciële horeca (sportkantines en buurthuizen).

Toezicht Openbare ruimte en verkeersveiligheid

 In 2017 is het project afvaldumpingen in Poelenburg weer gestart. In 2017 is er in heel Zaanstad actief ingezet op toezicht op afvaldumpingen. Dit heeft geleid tot een forse  toename in het aantal onjuist aangeboden afvalzakken die zijn opgeruimd en waarvan de eigenaar is gevonden (1.335). Dit heeft er toe geleid dat er ook meer zogenaamde ‘€ 127 brieven’ zijn verstuurd dan in 2016 (691). Van de 1.335 verstuurde € 127 brieven zijn er 433 brieven verstuurd in Poelenburg. Ook is in diverse buurten toezicht gehouden op afvalrolcontainers die te lang op de openbare weg stonden. De afvalcontainers zijn meegenomen naar het fietsendepot waar de eigenaar deze weer kon komen ophalen.

In 2017 is er niet iets minder actief ingezet (2016:59 controles) op tweedehands opkopers. In 2017 zijn er  26 controles uitgevoerd om na te gaan of het registratiesysteem van tweedehands opkopers aan de geldende regelgeving voldeden. Alle aangesloten ondernemers bij het DOR zijn gecontroleerd. Er werd 1 keer een overtreding geconstateerd. Deze ondernemer heeft een waarschuwing gekregen.

Het aantal opgelegde boetes op foutparkeren (Mulderovertredingen) is in 2017 met 4 % gedaald tot 5.822. Foutparkeerder weten dat de pakkans hoger is geworden en nemen daarom minder risico met het foutparkeren. In 2017 is de Busbrug zes maanden voor het verkeer opengesteld waardoor er in 2017 veel minder boetes zijn uitgeschreven (3.378 t.o.v. 6.726). In 2017 is in op de Zuiderhoofdstraat en het Kerkplein het blauwe zone parkeren ingevoerd. Door deze uitbreiding zijn er ook meer boetes uitgeschreven voor het parkeren in de blauwe zones.

De betalingsbereidheid is met 1% toegenomen tot 96,1%.. Dit komt onder andere door het data gestuurd handhaven. Ook is de parkeerbezetting met enkele procenten toegenomen. Het aantal opgelegde naheffingsaanslagen is flink gestegen van 15.947 in 2016 tot 20.713 in 2017. Daarbij moet worden vermeld dat er in 2017 bijna de helft minder bezwaren zijn ingediend (2.417 t.o.v. 4.279). Van de bezwaren die zijn ingediend, is meer dan de helft ( 52%  t.o.v. 53% in 2016 ) toegewezen en daarmee de naheffingaanslag geseponeerd.

Belangrijke oorzaken van de stijging in naheffingsaanslagen zijn o.a.:

  • Effectieve handhavinginzet waardoor tijdens een dienst meerdere locaties konden worden gecontroleerd.
  • Hogere bezettingsgraad; de parkeerplekken waren vaker bezet.
  • Meer parkeerders zijn bereid voor het parkeren te betalen wat terug te zien is in een verhoging van de opbrengsten parkeerautomaten en bel parkeren. Het zegt ook iets over de ervaren kans om gecontroleerd te worden.
  • Aan de Zuiderhoofdstraat en het Kerkplein in Krommenie is een blauwe (parkeerschijf)zone gerealiseerd.

De handhaving op fout geparkeerde fietsen laat een (licht) dalende lijn zien. Er zijn minder fietsen gestickerd (waarschuwing) maar van deze fietsen zijn er in totaal wel meer fietsen verwijderd dan in 2016 het geval was. Door de fietscoaches zijn 3.646 onjuist geparkeerde fietsen voorzien van een sticker. Twee  derde van deze fietsen (66%=2.409) werden na stickeren door de straatcoaches verwijderd. Dat betekent dat 33% van de eigenaren zelf zijn/haar fiets weghaalt nadat deze is gestickerd.

De fietsen zijn verwijderd in Inverdan en rondom de NS stations. De verwijderde fietsen worden opgeslagen in het fietsendepot. Van de verwijderde fietsen is nadien ongeveer 45% opgehaald door de rechtmatige eigenaar (t.o.v. 40% in 2016). De fietsen die niet worden opgehaald, worden o.a. verkocht aan fietsenhandelaars of weg gegeven aan scholen, werkzoekende en vluchtelingen.

In 2017 hebben de boa’s samen met de politie een flitsactie uitgevoerd op diverse straten in Wormerveer. Tijdens de actie zijn bestuurders van auto’s gewezen over de gevaren van te hard rijden in de bebouwde kom en het fout/hinderlijk/gevaarlijk parkeren/stoppen. De bestuurders kregen nadat ze staande waren gehouden een flyer en preventie gesprekje. Daarnaast hebben de boa’s les gegeven op een basisschool en hebben de boa’s voetgangers en fietsers aangesproken die door het rode stoplicht fietsten of liepen. Ook zij kregen een flyer. Ouders die fout en hinderlijk hun auto parkeerden rondom diverse scholen kregen een flyer en preventie gesprekje.

Toezicht en handhaving (brandveilig)gebruik bestaande bouw en ruimtelijke ordening.
De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (VrZw) heeft bouwwerken met een gebruiksvergunning risicoklassen 1 , 2 en 3 tenminste één keer op brandveilig gebruik gecontroleerd. In 2017 zijn er 181 controles van de in totaal geraamde 188 controles uitgevoerd. Dat komt overeen met 96%. Er lopen nog 7 zaken door naar 2017 omdat deze bouwwerken in de handhaving fase zitten en een aantal bouwwerken zit nog in een vergunning en/of handhavingstraject. Deze bouwwerken zullen in 2017 verder worden behandeld en begeleid worden in de afronding.

De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland heeft bij de bouwwerken met een gebruiksmelding of algemeen gebruik categorie 1 en 2 in totaal 81 controles van de in totaal geraamde 84 controles uitgevoerd. Dat komt overeen met 95%. Er lopen nog 4 zaken door naar 2017.

In beide risicoklassen zijn er minder controles uitgevoerd dan in 2016 het geval was. Maar in 2017 is wel voor 100% de planning gehaald. In de controlefrequentie wordt niet met kalenderjaren gewerkt waardoor een schommelingen optreedt in de aantallen tussen 2016 en 2017.

In 2017 heeft de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland de zelfcontrole wederom ingezet bij bouwwerken met meldingsplicht met een risicoklasse 3. Er zijn veel meer eigenaren benaderd (245 t.o.v. 50 in 2016) om een vragenlijst in te vullen. Met deze lijst konden zij zelf hun pand op een aantal belangrijke onderwerpen controleren op de mate van brandveiligheid. De ingevulde checklist moesten zij terug sturen.

237 eigenaren hebben gereageerd (= 97%).  Er kwamen 60 bouwwerken in aanmerking voor een steekproef, wat neerkomt op 25% van het totaal. Tijdens de steekproef bleek dat de ingevulde vragenlijsten overeen kwamen met de werkelijkheid. De eigenaren waren zich bewust van het feit dat onderhoud en keuring van brandblussers, brandmeldinstallatie en de ontruimingsalarminstallatie een terugkerend jaarlijks feit is en zorgden ervoor dat alle gebreken werden beëindigt. Het project Zelftoezicht Zaanstad 2017 heeft bewezen een middel te zijn om (brand)veiligheid onder de aandacht te blijven brengen van eigenaren.

Het aantal bouwblokken in monitoring is bijna gelijk gebleven met het aantal in monitoring in 2016. Eind december 2017 had de gemeente 3.577 bouwblokken in de monitoring. Eigenaren van panden worden vervolgens gestimuleerd en ondersteund in het proces rond en de aanloop naar funderingsherstel. Daarbij wordt er naar gestreefd dat er geen last onder bestuursdwang moet worden toegepast.

Van de speciale projecten die opgenomen zijn in het Handhavingsprogramma 2017 heeft handhaving op woonboten incidenteel plaatsgevonden, in afwachting van nieuw beleid op dit thema. Dit zelfde geldt voor het project woonwagenlocaties. Voor dit project wordt de bestemmingsplanprocedure afgewacht. Op vier locaties is sprake illegale bewoning. Tijdens diverse controles zijn er met de bewoners van de 4 locaties afspraken gemaakt. Drie van de vier locaties komen waarschijnlijk in aanmerking voor legalisering. Op een locatie is de illegale situatie niet te legaliseren en is deze opgelost door actieve handhaving.

Vanuit de Rijksoverheid is in 2017 aandacht gevraagd voor de constructieve veiligheid van galerijvloeren bij flatgebouwen gebouwd voor 1975, aanwezigheid van gevaarlijk roestvrijstaal in zwembaden en constructieve veiligheid van breedplaatvloeren in gebouwen gebouwd na 1999. De gemeente heeft de eigenaren van alle zwembaden en verschillende flatgebouwen geïnformeerd over wettelijke onderzoekplicht. De gemeente is met alle eigenaren in gesprek en heeft al diverse onderzoeksrapporten ontvangen van de flatgebouwen en zwembaden. Bij een aantal flatgebouwen zijn de galerijvloeren tijdelijk verstevigd. Er zijn geen bouwwerken bekend met een urgente veiligheidsrisico. De gemeente heeft de eigenaren van de desbetreffende gebouwen met breedplaatvloeren en gebouwen met nog onbekende vloersystemen geïnformeerd over wettelijke onderzoekplicht. De gemeente is met de eigenaren in gesprek en heeft al diverse onderzoeksrapporten ontvangen van de gebouwen met breedplaatvloeren en gebouwen met onbekende vloersystemen. Er zijn geen gebouwen bekend met een urgente veiligheidsrisico. Deze drie projecten lopen door naar 2018

Toezicht en handhaving openbaar water
In 2017 is extra ingezet op de bestuursrechtelijke handhaving van het illegaal innemen van ligplaatsen. In totaal zijn er 464 waarschuwingen en schippers en juridische procedures uitgevoerd m.b.t. ligplaatsen. In veel gevallen is de ongewenste situatie opgelost na aanleiding van een gesprek met de eigenaar. In 2016 zijn alleen de juridische procedures gemeten. In 2017 is met behulp van het nieuwe digitale systeem ook mogelijk geworden om het aantal waarschuwingen en  aantal aangesproken schippers te kunnen meten.

Er zijn in 2017 minder controles uitgevoerd naar schepen die langer dan 2 maanden (30 t.o.v. 61 in 2016) in Zaanstad op een ligplaats liggen. Er waren in 2017 minder schepen die langer dan 2 maanden een ligplaats in beslag namen. Dit heeft te maken met de voorlichting die er is geweest naar de schippers in 2016 en 2017. Schippers weten steeds beter welke mogelijkheden er wel en niet zijn in Zaanstad.

Er zijn in 2017 een aantal weekenden snelheidscontroles gehouden. Dit heeft effect gehad op het vaargedrag bij de recreatievaart. Er hebben zich geen incidenten voorgedaan als gevolg van snelheidsovertredingen. 

In 2017 hebben de Boa’s van de afdeling Straattoezicht periodiek controles uitgevoerd op de bruggen. Met hun aanwezigheid werd op die momenten voorkomen dat voetgangers, fietsers en automobilisten  de rode lichten van de bruggen negeerde. Er is er een intensieve voorlichtingscampagne gestart om het gedrag van voetgangers, fietsers en automobilisten te proberen te beïnvloeden. Onder een aantal bruggen zijn spandoeken opgehangen met de tekst: Stoplichten en slagbomen zijn er voor jou, goed dat je wacht. Naast deze spandoeken zijn de er op diverse bruggen ‘roodlicht acties’ gehouden waarbij jongeren een lichtje kregen en aan hen werd gevraagd of ze wel eens door het rode licht reden. Ook was er een ‘selfie-actie’ waarbij jongeren mooie prijzen hebben gewonnen. Aan leerlingen van het St. Michael College is gevraagd om met ideeën te komen hoe de bruggen nog veiliger gemaakt konden worden. Drie leerlingen hebben de wedstrijd gewonnen en iets bedacht om voetgangers en fietser te ontmoedigen om onder de slagboom door te gaan. De gemeente gaat in 2018 kijken of ze dit idee ook in de praktijk kunnen uitvoeren. Ook hebben leerlingen een mooie film gemaakt rondom het thema: Stoplichten en slagbomen zijn er voor jou, goed dat je wacht. In 2018 zal deze voorlichtingscampagne worden herhaald om het gedrag van voetgangers en fietsers te beïnvloeden. Ook is er een open dag georganiseerd. De open dag werd druk bezocht. De bezoekers kregen uitleg over de brugbediening, konden onder de bruggen kijken en konden mee varen.

Toezicht en handhaving Kinderopvang
De GGD Zaanstreek-Waterland houdt voor de gemeente Zaanstad toezicht op de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Alle geplande controles zijn door de GGD uitgevoerd. De handhaving is in 2017 strikter geworden, met name bij organisaties die noodzakelijke maatregelen niet of te langzaam nemen. Er zijn in 2017 minder aanvragen ontvangen van nieuwe kinderopvanglocaties. Het gevolg hiervan is dat er in 2017 dan ook minder voorinspecties (19 t.o.v. 61) zijn uitgevoerd. De gemeente heeft voor 2017 opdracht gegeven om meer geregistreerde gastouders via een steekproef te controleren. Om deze reden verschillen de aantallen van 2016  en 2017

Aandacht voor meldingen van burgers
In 2016 zijn er 224 meldingen Bouw en RO ontvangen en in 2017 is dat aantal gestegen tot 268. Dat is een stijging van 19%. Het aantal ontvangen meldingen horeca  is ook licht gestegen (van 136 naar 141). Het aantal WOB verzoeken is sterk gedaald t.o.v. 2016.

Een goede en tijdige afhandeling van meldingen heeft in 2017 ook prioriteit gehad. Iedere melder van een klacht krijgt tijdig telefonisch dan wel via e-mail terugkoppeling over de afhandeling van de melding.  Alle verzoeken tot handhaving zijn binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

In 2017 is het aantal meldingen van jeugdoverlast licht gedaald (van 1.801 in 2016 naar 1.339).  In deze cijfers zijn zowel de meldingen van de politie als de aantallen van de gemeente opgenomen In 2017 hebben de jeugdboa’s nauw samengewerkt met diverse partners om de overlast van jongeren aan te pakken. Op diverse hotspot locaties hebben de Boa’s toezicht gehouden en waarschuwingen uitgedeeld. In totaal zijn er 7 bestuurlijke strafbeschikkingen uitgeschreven aan jongeren onder de 18 jaar op het in bezit hebben van alcohol in de openbare ruimte. Dat is evenveel als in 2016. De jeugdboa’s delen meer waarschuwingen uit aan jongeren en gaan in gesprek met hen in plaats van het opleggen van een bestuurlijke strafbeschikking.

Aandacht voor preventie en burgerparticipatie
Er is in het Zaanstad Journaal actief aandacht besteed aan o.a. het parkeren van caravans op de openbare weg, aan hondenoverlast en voor de start van het maaiseizoen zijn de regels voor boten op de oever bekendgemaakt. Ook Facebook en Twitter zijn regelmatig ingezet als communicatiemiddel.

In 2017 zijn in alle wijken van Zaanstad 113 Buurtappgroepen actief. Meerdere keren heeft de gemeente informatie gedeeld met de beheerders WhatsAppgroep over inbraakpreventietips, de laatste inbraakhotspots of het melden van verdacht gedrag. Samen met de politie heeft de gemeente twee bijeenkomsten voor de beheerders georganiseerd die in het teken stonden van de ‘donkere dagen’ en laat je huis goed achter wanneer je op vakantie gaat. Er is ook een speciaal buurtpreventiebord ontworpen dat in 2018 in alle Zaanse wijken worden geplaatst.

In drie wijken zijn er nu ook buurtpreventieteams vanuit het Ogen & Oren project actief. Buurtpreventie is een vorm van burgerparticipatie waarbij bewoners zich organiseren om een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid en veiligheid van een buurt, wijk of dorp. Het buurtpreventieteam heeft een signalerende functie en spreekt bewoners aan om met zijn allen alerter te zijn op verdachte situaties, De gemeente heeft regelmatig contact met coördinatoren van de buurtpreventieteams. Samen is er een website gemaakt en zijn er flyers gemaakt hesje aangeschaft.

Om meer zichtbaar te zijn in de openbare ruimte hebben de Boa’s vier actiedagen georganiseerd in 8 Zaanse wijken. Tijdens de actiedag stonden de boa’s met een informatiekraam in de wijk. Burgers konden met hun vragen terecht bij de kraam. Ook zijn er vier themadagen georganiseerd rondom honden en de DOR. Tijdens deze dagen werd er in heel Zaanstad  de hele dag gecontroleerd op hondenoverlast  en de verkoop van tweede handsgoederen. Na de themadagen was er een daling zichtbaar in het aantal meldingen van hondenoverlast.

In 2017 is op diverse basisscholen les geven door boa’s en brugwachters over verkeersveiligheid en veiligheid rondom bruggen. De kinderen vonden de lessen erg leuk. De pilot ‘koffie drinken met de boa in supermarkten, bejaardenhuizen en bij sociale wijkteams was een succes.  Zowel het koffie drinken met de boa’s en les geven van kinderen op de basisschool gaat de gemeente in 2018 verder uitbreiden.